Aby sprawić, by nauka gramatyki nie była nudna, wykorzystałam pewien pomysł zaczerpnięty z neuroteaching.blogspot.com. W praktyce wykorzystałam butelkę w różnych grupach w celu utrwalenia zagadnień z zakresu czasów Present Simple, Present Continuous oraz Past Simple. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w tym ćwiczeniu. Było miło, zabawnie, a jak stwierdzili sami uczniowie „nauczyli się wiele poprzez zabawę”.Do przeprowadzenia zadania potrzebujemy pustą butelkę, docelowe zagadnienia wydrukowane lub ręcznie napisane na karteczkach przez nauczyciela lub uczniów. Do butelki włożyliśmy karteczki z niepełnymi zdaniami, np. „Mary/take her dog for a walk” – takie zdania są bardzo uniwersalne i można stosować je w celu utrwalania dowolnego czasu.
Na podłodze umieściliśmy 4 rodzaje symboli:
– uśmiechniętą buźkę symbolizującą zdania twierdzące
– smutną buźkę symbolizującą zdania przeczące
– obrazek ze znakami zapytania sugerujące zdania pytające
– dodatkowe karty z napisem „choose a friend”, które pozwalają na delegowanie zadania wybranemu rówieśnikowi.
Część z korkiem wyznacza docelowy typ zdania (symbol buźki) lub docelowe słówko czasowe, jakie należy wpleść w zdanie. Dodatkowo uczeń wyciąga z butelki niepełne zdanie, które ubiera w pełnowartościową poprawną gramatycznie formę uwzględniając typ zdania lub słówko czasowe.
Wioleta Jamróz