1.Sposób i metody realizacji ścieżki prozdrowotnej.
„Edukacja prozdrowotna” w Publicznej Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach realizowana jest na podstawie zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną programu ścieżek edukacyjnych – nazwa ścieżki „Edukacja prozdrowotna”.
Treści zawarte w programie ścieżki z zakresu:
- higieny osobistej,
- higieny otoczenia pracy i nauki,
- racjonalnego odżywiania się,
- zachowań sprzyjających zdrowiu,
- udzielania pierwszej pomocy,
- zachowań zagrażających zdrowiu,
- zdrowia psychicznego,
- bezpieczeństwa na drogach i w szkole,
- z zakresu relacji międzyludzkich,
realizowane są na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Zajęcia lekcyjne: przyroda, technika, plastyka, język obcy, wychowanie fizyczne, informatyka, matematyka, godzina wychowawcza.
Zajęcia pozalekcyjne: godziny z pedagogiem, zajęcia w świetlicy szkolnej, gimnastyka korekcyjna, SKS (zajęcia rekreacyjno-sportowe), soboty na sportowo, wyjazdy na basen, koło teatralne i taneczne, klub europejski, wycieczki edukacyjne, spotkania z pielęgniarką, policjantami, Strażą Miejską, Strażą Pożarną.
Treści prozdrowotne realizujemy poprzez następujące programy, projekty szkolne i konkursy:
- szkolny program „Bezpieczna szkoła”,
- program profilaktyki „Żyj bezpiecznie” dla klas I- III,
- projekt „Przeciwdziałania przemocy i agresji – Stop przemocy”,
- program „Najbardziej usportowiona klasa”,
- projekty ekologiczne „Odpady i ja” i „Chrońmy wodę – źródło życia”,
- program profilaktyki szkoły,
- program wychowawczy szkoły,
- udział w programach, projektach i konkursach edukacyjnych o zasięgu gminnym i ogólnopolskim oraz kampaniach i akcjach społecznych:
- Program edukacyjny „Smak zdrowia”.
- Program WOHP (Wrigley Oral Healthcare Programs) mający na celu podnoszenie świadomości prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej.
- Program „Ratujemy i uczymy ratować” Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
- Program „Bezpieczna szkoła z PZU”.
- Projekt „Zdrowy ząbek II – zapobieganie i leczenie choroby próchnicowej u dzieci w wieku od 5 – 9 lat”.
- Kampania ogólnokrajowa „Sprzątanie świata”.
- Udział w kampanii „Szkoła bez przemocy”.
- Program edukacyjny „Każdy uczeń wie, co zrobić z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym”.
Udział w konkursach:
- Gminny konkurs prozdrowotny „Serce masz jedno”.
- Internetowy konkurs grafiki komputerowej „Bezpieczna droga do szkoły 2007”.
- Estetyka wsi i zagrody wiejskiej.
- Konkurs „Zielone przedszkole”.
- Bezpieczeństwo w oczach dziecka”.
- Konkursy ekologiczne.
Edukacja prozdrowotna rozwijana jest w naszej szkole poprzez aktywne i praktyczne metody uczenia się: krąg uczuć, burze mózgów, dyskusje, pogadanki, odgrywanie ról i scenek, prowadzenie ćwiczeń relaksacyjnych, praca w grupach, gry i zabawy, warsztaty, wideokasety, spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki edukacyjne, wyjazdy na basen, udział w „sobotach na sportowo”, udział w programach, projektach, akcjach społecznych i spektaklach profilaktyczno-wychowawczych, konkursach plastycznych, sprawnościowych i innych o tematyce zdrowotnej, prace porządkowe wokół szkoły i w Ogrodzie Jordanowskim, organizowanie zabaw i zawodów sportowych, organizowanie pikników i festynów rodzinnych.
2. W zakresie problematyki bezpieczeństwa podejmowane są następujące działania:
- realizacja programów o bezpieczeństwie (programy jak wyżej),
- zajęcia wychowawcze z pedagogiem, wychowawcą,
- udział w kampanii „Szkoła bez przemocy”,
- spotkania z przedstawicielami policji, straży miejskiej, straży pożarnej,
- pedagogizacja rodziców, prelekcje,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna (punkt konsultacyjny),
- zatrudnienie pracownika na stanowisku opiekuna na przejściach dla pieszych,
- pogadanki podczas lekcji wychowawczych i innych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- organizacja świetlicy szkolnej do godziny 16:30,
- szkolenia i warsztaty dla dzieci, rodziców, nauczycieli z zakresu udzielania pierwszej pomocy i przeciwdziałania agresji,
- udział w spektaklach teatralnych o tematyce profilaktyczno-wychowawczej,
- udział w konkursach o tematyce bezpieczeństwa,
- powołanie zespołu wychowawczego do rozwiązywania konfliktów i trudnych sytuacji w szkole,
- działania powołanego w szkole koordynatora do spraw bezpieczeństwa,
- projekcja filmów z zakresu bezpieczeństwa,
- szkolenia Rady Pedagogicznej,
- opracowywanie procedur, regulaminów związanych z bezpieczeństwem,
- dyżury nauczycielskie na przerwach.
3. Osiągnięcia w zakresie upowszechniania problematyki prozdrowotnej:
- wyróżnienia i nagrody w konkursach o bezpieczeństwie organizowanych przez Komendę Policji, Straż Miejską i Straż Pożarną, PZU, oraz szkoły (dyplomy, nagrody rzeczowe),
- uzyskanie certyfikatów , pomocy dydaktycznych do prowadzenia szkoleń i udzielania pierwszej pomocy z udziału w programie „Uczymy ratować” (WOŚP),
- uzyskanie certyfikatu za udział w kampanii społecznej „Szkoła bez przemocy”,
- pozyskanie pomocy dydaktycznych (zeszyty ćwiczeń, plansze, pakiety) z udziału w programach: „Zdrowy ząbek”, „Smak zdrowia”, program WOHP, „Każdy uczeń wie, co zrobić z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym”, „Uczymy ratować”, „Szkoła bez przemocy”, „Bezpieczna szkoła z PZU”,
- dotacje finansowe przeznaczone na zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych z realizacji projektu ekologicznego „Odpady i ja” z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu,
- powstanie nowego placu zabaw i „Ogrodu Jordanowskiego” przy szkole – stworzenie warunków do bezpiecznego spędzania wolnego czasu przez dzieci (realizacja przedsięwzięcia ze środków pozabudżetowych we współpracy z miejscową społecznością),
- modernizacja boiska szkolnego (praca społeczna rodziców i nauczycieli przy budowie skoczni w dal, nowego ogrodzenia, posadzeniu krzewów ),
- zajęcie I miejsca w konkursie „Zielone przedszkole” i „Estetyka wsi” ( nagrody za zagospodarowanie terenów wokół szkoły i stworzenie bezpiecznych miejsc do zabaw i uprawiania sportu dla dzieci i młodzieży; uzyskanie znaczych kwot finansowych z przeznaczeniem na sprzęt rekreacyjno-zabawowy).
- zakwalifikowanie się do konkursu „Pożyteczne wakacje 2007” (uzyskanie dotacji na prowadzenie zajęć z dziećmi w okresie wakacji i realizację projektu „Wesołe lato – przyjdź, przeżyj, doświadcz” w tym dofinansowanie wyjazdów na basen i wycieczek do hali sportowej, siłowni i innych ciekawych miejsc regionu).