• Konkurs „Kangur Matematyczny”
        • Konkurs „Kangur Matematyczny”

        • W dniu 20.03.2025r. dwunastu uczniów naszej szkoły uczestniczyło w XXXIV Międzynarodowym Konkursie „Kangur Matematyczny”.

          Głównym celem konkursu, jest szeroka popularyzacja matematyki wśród dzieci i młodzieży. Konkurs organizowany jest równolegle w większości krajów europejskich, co czyni go nieoficjalnym świętem królowej nauk - matematyki. Wywodzi się z Australii, gdzie został zainaugurowany w latach osiemdziesiątych przez światowej sławy popularyzatora matematyki Petera O’Hallorana.

          „Kangur Matematyczny” ma charakter jednorazowego testu. Zadania testowe ustalone są przez międzynarodową komisję podczas kongresu stowarzyszenia Kangourou Sans Frontieres. We wszystkich krajach obowiązuje wspólna data konkursu oraz te same zestawy pytań.

          Dziś uzdolnieni matematycznie uczniowie z klas 2-8, zmierzyli się z zadaniami testowymi odpowiednimi dla swojego wieku. Każdy uczestnik w nagrodę otrzymał kangurową kostkę. Wielkie gratulacje dla wszystkich. Trzymamy kciuki i życzymy wysokich wyników.

           

          Iwona Stempniewicz, szkolny koordynator Konkursu "Kangur Matematyczny”

      • Wiosenny Konkurs Recytatorski
        • Wiosenny Konkurs Recytatorski

        • 21 marca br.,w naszej szkole odbył się “Wiosenny Konkurs Recytatorski” dla uczniów klas I – III.

          Celem konkursu było:

          • popularyzowanie wielobarwnej poezji dziecięcej,
          • promowanie talentów recytatorskich,
          • kształtowanie wrażliwości na piękno języka ojczystego,
          • rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

          Wśród prezentowanych utworów przeważały wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Konkurs przebiegał w serdecznej i miłej atmosferze. Występom dzieci towarzyszyły wielkie emocje.

          Zmagania z trudną sztuką recytacji oceniała Komisja Konkursowa w składzie:

          · Dyrektor PSP Olszany – Iwona Gołębiowska

          · Nauczyciel / bibliotekarz – Dorota Demkiewicz

          · Nauczyciel - Kamila Iwanczak-Dymek

          Wyłonieni zostali następujący zwycięzcy:

          I miejsce - (ex aequo) - Lena Stefankiewicz, Anna Swatko, Zuzanna Waligórska

          II miejsce - (ex aequo) - Ksawery Biernat, Fabian Ekiert, Julia Najwer

          III miejsce - (ex aequo) - Tomasz Włodarczyk, Szymon Kopeć, Wiktoria Janicka, Patryk Smyksy

          Wszyscy laureaci konkursu otrzymali dyplomy, nagrody książkowe oraz słodki upominek.

          Gdy emocje opadły wszyscy uczniowie klas I-III oraz przedszkolaki, udali się w wiosennym korowodzie na plac przy Ochotniczej Straży Pożarnej by pożegnać zimę i cieszyć się nową porą roku. Dzieci przebrane za bociany poszukiwały oznak wiosny w przedszkolnym ogrodzie, a następnie na placu zabaw korzystały ze słonecznej pogody. Dziękujemy strażakom, w szczególności prezesowi OSP Olszany - Stanisławowi Ziębie, za zabezpieczenie terenu i pomoc w bezpiecznym spaleniu Marzanny.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Prezentacja szkoły w ramach doradztwa zawodowego.
        • Prezentacja szkoły w ramach doradztwa zawodowego.

        • W dniu 25.03.2025 r. w Publicznej Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach odbyło się spotkanie dla klasy VIII i VII w ramach poszerzania wiedzy z zakresu doradztwa zawodowego.

          Na miejsce przyjechały przedstawicielki szkoły ponadpodstawowej, reprezentujące Zespół Szkół im. Marie Curie- Skłodowskiej w Szczawnie Zdrój. Nauczycielki wraz z dwiema uczennicami tej szkoły zaprezentowały wszystkie profile i kierunki zarówno w liceum jak i technikum.

          Przedstawiły w bardzo interesujący sposób wszystkie aktywności, które są organizowane przez szkołę. Opowiedziały również uczniom naszej szkoły o zawodach takich jak: spedytor czy geodeta. Przedstawiły również wiele zawodów w których po skończeniu szkoły można pracować oraz uczelnie wyższe w których można kontynuować naukę po skończeniu szkoły średniej.

          Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i ciekawością wysłuchali wszystkich informacji. Zadawali wiele ciekawych pytań związanych z konkretnym profilem klasy oraz możliwością zdobycia pracy po skończeniu pracy.

          Anna Banach

      • Wiosna z ekologiczną marzanną i tolerancją w sercu
        • Wiosna z ekologiczną marzanną i tolerancją w sercu

        • Pierwszy dzień wiosny w naszej szkole był pełen emocji i wartościowych działań. Uczniowie klas IV-VIII, w ramach obchodów tego wyjątkowego dnia, wzięli udział w warsztatach, które miały na celu połączenie zabawy z edukacją ekologiczną. Dzieci stworzyły marzanny… z warzyw! Wykorzystując naturalne produkty, uczniowie przygotowali ekologiczne marzanny, które po zakończeniu warsztatów zostawili w polach jako pokarm dla zwierząt. Była to doskonała okazja, by promować troskę o środowisko i zrozumienie roli każdego z nas w dbaniu o planetę.

          Tego dnia odbyła się również prelekcja z okazji Dnia Kolorowej Skarpetki, który ma na celu zwiększenie świadomości na temat osób z zespołem Downa. Uczniowie obejrzeli filmy edukacyjne, a po projekcji wzięli udział w dyskusji. Tematem rozmowy były osoby chore i niepełnosprawne. Młodzież miała okazję zastanowić się nad tym, jak ważna jest tolerancja, zrozumienie oraz empatia w relacjach z innymi.

          Takie działania pokazują, jak wspaniale można łączyć ekologiczną świadomość z nauką o wartościach społecznych, jak szacunek i wrażliwość na potrzeby innych. Pierwszy dzień wiosny zyskał nowe znaczenie, ucząc dzieci nie tylko o naturze, ale i o ludziach, którzy również zasługują na szacunek i akceptację.

          Pełna galeria zdjęć dostępna TUTAJ.

           

          M. Ciężki, A. Borowiec

          Dzieci przedszkolne przygotowały pokaz ekomody. Zapraszamy do obejrzenia filmiku poniżej.

      • Światowy Dzień Zespołu Downa.
        • Światowy Dzień Zespołu Downa.

        • Data 21 marca nie jest przypadkowa, ponieważ nawiązuje do nadejścia wiosny oraz genetycznego podłoża Zespołu Downa.

          Światowy Dzień Zespołu Downa nazywany jest również Dniem Kolorowej Skarpetki. Kolorowe skarpetki nie do pary są symbolem niedopasowania społecznego i genotypowego z jakim borykają się osoby z trisomią 21 chromosomu.

          Celem podejmowanych działań jest zachęta do wyrażania naszej tolerancji, zrozumienia i wsparcia dla nich.

          W naszej szkole odbyły się inicjatywy, mające na celu kształtowanie empatii i tolerancji. Wychowawcy przeprowadzili zajęcia zwiększające wiedzę i świadomość na temat osób z Zespołem Downa. Społeczność szkolna założyła kolorowe skarpetki na znak solidarności z osobami z dodatkowym chromosomem. Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film pt. „ Zespół Downa- wyjątkowe dzieci”.

          Maria Karkowska, Anna Borowiec

      • "Kamienie na szaniec"
        • "Kamienie na szaniec"

        • Klasa 7 i 8 uczestniczyła w spektaklu teatralnym „KAMIENIE NA SZANIEC” w wykonaniu Narodowego Teatru Edukacyjnego im. A.Mickiewicza.

          "A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei. Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec”. 

          Wyjazd miał na celu nie tylko zapoznanie się z najważniejszymi wątkami utworu, ale również rozbudzić u uczniów zainteresowanie kulturą i sztuką, kształtowanie wrażliwości estetycznej i utrwalenie zasad prawidłowego zachowania się w teatrze.

          „Kamienie na Szaniec” reż. Marek Lis-Orłowski

          I.Stempniewicz

      • Projekt „Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzi AI: zeszyt.online”
        • Projekt „Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzi AI: zeszyt.online”

        • Uczniowie klasy czwartej Publicznej Szkoły Podstawowej w Olszanach zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie finansowanym ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i współrealizowanym z Politechniką Warszawską: „Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzia AI zeszyt.online”.

          Celem projektu jest poprawa umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych i wsparcie procesów nauczania matematyki.

          Projekt jest bezpłatny i będzie realizowany w naszej szkole od marca do czerwca 2025r.

          Na czym polega? Nauczyciel matematyki i uczniowie uzyskują dostęp do systemu zeszyt.online. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji system indywidualizuje poziom zadań dla każdego dziecka, stopniowo zwiększając poziom trudności, w sposób pozwalający na skuteczną i przyjazną naukę. Wsparcie polega na doborze odpowiednich zadań. Jeśli pojawi się problem, AI stara się zdiagnozować przyczynę problemu i pomóc uczniowi. Pomoc nie będzie się opierała na wyświetlaniu gotowego rozwiązania, gdyż taka nauka prowadzi do zapamiętywania schematów. Zamiast tego zeszyt.online, stara się pobudzać ucznia do ciągłego myślenia, dając mu do rozwiązania kolejne zadania powiązane z problemem występującym wcześniej u ucznia. Projekt AI zeszyt.online uwzględnia zarówno uczniów, którzy potrzebują nadrobić zaległości jak i uczniów utalentowanych matematycznie, zainteresowanych poszerzaniem swoich umiejętności. Pozwala indywidualizować pracę ucznia. Uczniowie zdolni otrzymują trudniejsze zadania, co pozwoli na szybszą naukę i umożliwi rozwój talentów. Narzędzie zeszyt.online traktowany będzie jako zbiór interaktywnych zadań matematycznych, które będziemy wykorzystywali na lekcjach matematyki. Więcej informacji na stronie: https://zeszyt.online/men

           

          I.Stempniewicz

      • „Jeden na milion” – film, który skłania do refleksji
        • „Jeden na milion” – film, który skłania do refleksji

        • 18 marca br. uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w wycieczce do kina w Wałbrzychu, gdzie mieli okazję obejrzeć film pt. „Jeden na milion”. Co istotne, to właśnie uczniowie wybrali tę produkcję, kierując się jej wartościowym przesłaniem i wyjątkową historią. Opowieść oparta na prawdziwych wydarzeniach nie tylko wzrusza, ale także skłania do refleksji nad codziennym życiem i relacjami międzyludzkimi.

          Przed projekcją uczniowie obejrzeli krótki materiał edukacyjny na temat autyzmu oraz wrodzonej łamliwości kości – schorzeń, z którymi zmaga się główny bohater filmu, Austin. Chłopiec, pomimo wielu trudności, imponuje swoją pozytywną postawą i radością życia, stając się inspiracją dla innych.

          Film dotyka również uniwersalnych tematów, takich jak codzienne wyzwania, trud rodzicielstwa, sztuka przebaczania czy wdzięczność za to, co mamy. Historia Austina to w pewnym sensie opowieść o nas wszystkich – o rodzinach, relacjach i sposobach radzenia sobie z problemami. Produkcja przypomina, że prawdziwe szczęście nie wynika z braku trudności, ale z umiejętności ich akceptowania i doceniania drobnych radości.

          Jednym z najważniejszych przesłań filmu są słowa: „Nie określają cię upadki, ale to, jak się podnosisz”. To przypomnienie, że siła człowieka tkwi w jego wytrwałości i gotowości do pokonywania przeszkód, jakie stawia życie.

          Wyjście do kina było nie tylko okazją do rozrywki, ale także cenną lekcją. Film „Jeden na milion” pozwolił uczniom spojrzeć na świat z innej perspektywy, uwrażliwiając ich na kwestie tolerancji, empatii i doceniania tego, co mają. To doświadczenie z pewnością na długo pozostanie w ich pamięci, skłaniając do refleksji.

           

          M. Ciężki

      • Międzynarodowy projekt w ramach programu eTwinning „Christmas and New Year around the World”
        • Międzynarodowy projekt w ramach programu eTwinning „Christmas and New Year around the World”

        • W miesiącu grudniu i styczniu w naszej szkole został przeprowadzony międzynarodowy projekt w ramach programu eTwinning zatytułowany „Christmas and New Year around the World”. Partnerami projektu było kilkanaście szkół z Polski oraz z zagranicy. Naszą szkołę reprezentowała klasa III wraz Panią Katarzyną Makarą-Warachim.

          Aby cały projekt był zrealizowany p. Kasia musiała uczestniczyć w wielu szkoleniach i wykonać dodatkowe zadania – jednym z nich było stworzenie własnego projektu.

          Cała praca została wysoko oceniona i nasza szkoła otrzymała również nagrodę.

          Jest to Odznaka Jakości i jest ona przyznawana wybitnym międzynarodowym projektom eTwinning i wskazuje osiągnięcie określonego krajowego i europejskiego standardu.

          Odznaka Jakości jest przyznawana jako: Krajowa Odznaka eTwinning oraz Europejska Odznaka eTwinning.

          Wymagania i kryteria przyznawania Krajowej Odznaki Jakości

          Aby móc aplikować o Krajową Odznakę Jakości projekt musi spełniać podstawowe wymagania:

          1. Projekt musi być międzynarodowy - zarejestrowany pomiędzy szkołami z dwóch różnych krajów.
          2. Projekt powinien być zakończony lub być w ostatniej fazie jego realizacji.
          3. Aplikujący nauczyciel w znacznym stopniu przyczynił się do realizacji projektu i jest to widoczne w wypracowanych materiałach.
          4. Projekt powinien mieć plan i sprecyzowane cele.
          5. Działania powinny opierać się na współpracy partnerów, wspólnym działaniu i tworzeniu, w wyniku którego powstają wspólne materiały (np. wspólne publikacje, wideo, gry).
          6. Aktywności projektowe muszą angażować uczniów.
          7. Rezultaty projektu muszą być widoczne, czyli oprócz zdjęć wszystkie działania musiały być opisane, żeby ewaluatorzy mogli ocenić cały projekt- cały projekt, jego realizacja jest poddana wnikliwej analizie.
          8. Partnerzy powinni przeprowadzić ewaluację i opublikować jej wyniki oraz ich analizę na stronach TwinSpace.

          https://etwinning.pl/konkursy/odznaka-jakosci

           

          Serdecznie gratulujemy!

      • II Giełda Szkół Ponadpodstawowych
        • II Giełda Szkół Ponadpodstawowych

        • W czwartek 13 marca 2025r. uczniowie  klasy ósmej wraz z wychowawcą odwiedzili II Strzegomską Giełdę Szkół Ponadpodstawowych, która odbyła się w Szkole Podstawowej nr 4 w Strzegomiu. 

          W czasie trzech godzin ósmoklasiści odwiedzili kilkanaście stanowisk promujących szkoły ponadpodstawowe z naszej okolicy: Świdnicy, Żarowa, Wałbrzycha i Strzegomia. 

          Każda prezentująca się szkoła miała wyznaczone pomieszczenie, do którego po kolei wchodzili uczniowie, żeby zapoznać się z ofertą edukacyjną. Wszystkie prezentujące się placówki były świetnie przygotowane, posiadały ciekawe prezentacje multimedialne, a uczniowie potrafili bardzo ładnie wypromować swoje szkoły skupiając się nad zaletami na ich temat. 

          Dzięki temu, że w jednym miejscu i w tym samym czasie zaprezentowało się tyle szkół, nasi ósmoklasiści mogli doskonale poznać oferty szkół, co z pewnością ułatwi im wybór szkoły średniej już w niedalekiej przyszłości!

          Jakub Janowicz

      • Edukacja ratownicza w praktyce.
        • Edukacja ratownicza w praktyce.

        • 11 marca br., uczniowie klas I-III mieli możliwość uczestniczenia w warsztatach dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej. Zajęcia przeprowadził doświadczony strażak i ratownik Ochotniczej Straży Pożarnej w Olszanach - Pan Mateusz Najwer.

          Strażak opowiedział uczniom czym na co dzień się zajmuje, zaprezentował sprzęt wykorzystywany w pracy ratownika- strażaka, a następnie odbyły się zajęcia praktyczne.

          Dzieci, uczyły się jak sprawdzić przytomność poszkodowanego, jego oddech oraz w razie potrzeby dokonywać resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO). Podczas warsztatów uczniowie uczyli się zabezpieczać rany i usztywniać kończyny w razie podejrzenia złamania.

          Umiejętność udzielania pierwszej pomocy jest bardzo istotna, dlatego warto uczyć jej od najmłodszych lat. Udział w zajęciach dał uczniom dawkę praktycznej wiedzy oraz poczucie bezpieczeństwa, że w razie wypadku będą wiedzieli jak się zachować.

          Warto dodać, że zgodnie z wytycznymi kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 należy wzmacniać edukację zdrowotną w szkole, w tym naukę udzielania pierwszej pomocy.

          Panu Mateuszowi Najwerowi, jeszcze raz dziękujemy za przyjęcie zaproszenia do naszej szkoły i poprowadzenia warsztatów.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Wycieczka do Zagrody Edukacyjnej - ”Dyniowego Zakątka” w Olszanach
        • Wycieczka do Zagrody Edukacyjnej - ”Dyniowego Zakątka” w Olszanach

        • W ramach projektu ekologicznego "Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat w Gminie Strzegom" dnia 10.03.2025 r. przedszkolaki z oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach wzięły udział w warsztatach w Zagrodzie Edukacyjnej "Dyniowy Zakątek" w Olszanach.

          Zajęcia rozpoczęły się od pysznego śniadanka. Na stole królowały jeszcze ciepłe bułeczki z konfiturą malinową i jagodową oraz pyszne kompoty.

          Po degustacji przedszkolaki wysłuchały ciekawostek o dyni, poznały różne rodzaje dyni oraz produkty i dania z tego cennego dla naszego zdrowia warzywa. Dzieci miały również możliwość skosztowania niektórych wyrobów z dyni, m. in. dżemu dyniowego z mango i ananasem, oleju dyniowego, prażonych pestek dyń.

          Bardzo ciekawym punktem wycieczki były warsztaty kulinarne. W pomarańczowych strojach kucharzy, dzieci samodzielnie i z ogromną frajdą przygotowały smakowite wypieki – drożdżowe bułeczki z czekoladą i pizzę na cieście dyniowym wypiekaną w piecu chlebowym.

          Nie mogło zabraknąć zabaw na terenie gospodarstwa, przedszkolaki mogły samodzielnie wydoić sztuczną krowę, a także pooglądać z bliska sprzęt rolniczy. Zadowoleni, najedzeni, z bułeczkami własnej roboty i dyniowymi pamiątkami dzieci wróciły do domu. Było radośnie, dyniowo i bardzo smacznie!

          Agnieszka Chmielewska

      • Dzień Kobiet w przedszkolu 
        • Dzień Kobiet w przedszkolu 

        • 8 marca to wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe. Przedszkolaki też postanowiły uczcić to święto i 7 marca dziewczynki przyszły w odświętnych strojach. 

          Chłopcy w tym szczególnym dniu pięknie udekorowali salę, złożyli życzenia i tradycyjnie zaśpiewali wszystkim dziewczynkom uroczyste „100 lat” oraz dopingowali małe kobietki podczas wyborów „Księżniczki Przedszkola”. Każda dziewczynka, jak na księżniczkę przystało, otrzymała koronę i słodki upominek. Na dziewczęcych buziach uśmiech gościł przez cały dzień. Z różnych zakątków przedszkola można było usłyszeć taneczną muzykę, przy której bawiły się zarówno dziewczynki, jak i chłopcy.  

          Agnieszka Chmielewska 

      • Czynniki wpływające na odporność organizmu człowieka - lekcja otwarta w PSP Olszany.
        • Czynniki wpływające na odporność organizmu człowieka - lekcja otwarta w PSP Olszany.

        • W dniu 28.02.2025 r. w Publicznej Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach odbyła się lekcja otwarta. Zajęcia prowadziła mgr Anna Banach, nauczyciel biologii. Obserwatorami byli :

          • Pani Dyrektor - Przewodnicząca, mgr Beata Jankiewicz
          • Doradca Metodyczny,mgr Beata Jankiewicz
          • Przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, mgr Anna Borowiec
          • Nauczyciel dyplomowany,mgr Karolina Chmielewska biolog
          • Nauczyciel organizacji związkowej,mgr Karolina Chmielewska
          • W zajęciach uczestniczyli również chętni nauczyciele biolodzy z rejonu Dolnego Śląska.

          Temat przeprowadzonej lekcji brzmiał : Czynniki wpływające na odporność organizmu człowieka.

          Lekcja rozpoczęła się przywitaniem uczniów klasy 7A i nauczycieli oraz podaniem celów zaplanowanych na zajęcia. Dla nauczycieli: ukazanie roli i wartości wykorzystywania prezentacji multimedialnej w pracy nauczyciela, wzbogacanie pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczyciela o nowe środki przekazu informacji. Dla ucznia natomiast: rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, aktywizacja i integracja zespołu klasowego.

          Lekcja przebiegła w miłej i przyjaznej atmosferze, widać było panujące między uczniami dobre relacje rówieśnicze.

          Po zakończeniu zajęć nauczyciele, którzy byli obecni na zajęciach wyrazili swoją opinię o formach i metodach pracy oraz temacie lekcji. Obserwatorzy pozytywnie ocenili zajęcia. Zwrócono uwagę na trafnie dobrane metody merytoryczne i dydaktyczne, co wzbudziło zainteresowanie ze strony uczniów, a pytania kierowane do nich przez nauczyciela motywowały ich do logicznego myślenia. Zwrócono uwagę na ciekawy sposób podsumowania zajęć testem multimedialnym, który był podsumowaniem całego tematu.

          Wymiana doświadczeń wśród nauczycieli jest wskazana i owocuje stałym podnoszeniem kompetencji i umiejętności nauczyciela, co stanowi bezpośrednie przełożenie na podwyższanie poziomu nauczania uczniów

          Anna Banach

      • Młodzi miłośnicy poezji na XXVIII Gminnym Konkursie Recytatorskim "Pegazik"
        • Młodzi miłośnicy poezji na XXVIII Gminnym Konkursie Recytatorskim "Pegazik"

        • 6 marca br. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jaroszowie odbył się XXVIII Gminny Konkurs Recytatorski "Pegazik", który zgromadził młodych entuzjastów literatury z całej gminy. Uczestnicy rywalizowali w dwóch kategoriach wiekowych: uczniowie klas IV-VI oraz VII-VIII. Na scenie swoje umiejętności zaprezentowali utalentowani recytatorzy, z zaangażowaniem i pasją interpretując wybrane teksty.

          Naszą szkołę z dumą reprezentowały uczennice: Monika Nowak z klasy IV, Anita Maduch z kl. V oraz Lena Fudała z kl. VI, które wspaniale oddały klimat prezentowanych utworów, wykazując się niezwykłą wrażliwością i warsztatem artystycznym.

          Konkurs "Pegazik" to nie tylko okazja do zdrowej rywalizacji, ale przede wszystkim szansa na rozwijanie zamiłowania do literatury i doskonalenie umiejętności wystąpień publicznych. Tego rodzaju wydarzenia pokazują, jak wielki potencjał drzemie w młodych artystach oraz jak ważne jest wspieranie ich pasji.

          Nie sposób nie docenić pracy włożonej przez wszystkich uczestników w przygotowanie swoich wystąpień. Staranny dobór repertuaru, umiejętna interpretacja i odwaga występu przed publicznością to dowód na ich zaangażowanie i miłość do literatury. Tego rodzaju inicjatywy stanowią nie tylko wspaniałą lekcję kultury słowa, ale również integrują uczniów z różnych szkół, tworząc atmosferę wsparcia i wzajemnej inspiracji.

          Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom oraz dziękujemy organizatorom za promowanie wrażliwości literackiej i piękna języka wśród młodzieży.

           

          Magdalena Ciężki

      • Aktywne przerwy.
        • Aktywne przerwy.

        • Aktywne przerwy są doskonałą formą rozładowania energii, która kumuluje się w młodych organizmach podczas zajęć w salach lekcyjnych, gdzie dzieci muszą być skoncentrowane na nauce. 

          Podczas aktywnych przerw nasi uczniowie z edukacji wczesnoszkolnej mogą aktywnie spędzać czas poprzez zabawę. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Zawsze wybieramy taką zabawę na jaką mamy ochotę, przeważnie jest to: zabawy taneczne, malowanie na tablicy multimedialnej czy gra w kręgle.

          Dzięki udziałowi Naszej Szkoły w projekcie edukacyjnym "Nowoczesna Edukacja w Gminie Strzegom” najmłodsi uczniowie mają również możliwość korzystać z ,,Magicznego dywanu”. Udział w tym przedsięwzięciu pozwala się zrelaksować, sprzyja integracji społeczności szkolnej, ale przede wszystkim wzmacnia potrzebę podejmowania aktywności fizycznej przez całe życie. 

          Katarzyna Niedźwiedzka 

      • Dokarmiamy ptaki zimą
        • Dokarmiamy ptaki zimą

        • W ramach realizacji projektu “Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat w gminie Strzegom” dzieci z oddziału przedszkolnego z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w akcji dokarmiania ptaków.

          W ramach zajęć z zakresu edukacji ekologicznej postanowiły zadbać o to, aby ptaki miały co jeść. Zanim jednak przystąpiły do działania, dowiedziały się jak mądrze dokarmiać zwierzęta zimą, aby nieświadomie nie wyrządzić im krzywdy. Wiedzą, że lepszy już jest głód niż zepsute jedzenie, albo odpadki z obiadu!

          Dzieci wspólnymi siłami, nie zapominając o higienie, wykonały ekologiczne karmniki z recyklingu i rozwiesiły je na krzewach i drzewach w ogrodzie przedszkolnym oraz na placu zabaw. W tym celu wykorzystały tłuszcz oraz różne gatunki nasion takie jak: ziarna zbóż, nasiona słonecznika, kukurydzę, sezam, siemię lniane, otręby, płatki zbożowe oraz orzechy.

          Przygotowanie ptasich smakołyków to dobre ćwiczenie motoryki małej oraz darmowy peeling do rąk. Dokarmiając ptaki dzieci uświadamiają sobie, że bez ich pomocy wiele ptaków mogłoby nie przeżyć trudnych zimowych warunków. Jest to doskonała okazja do kształtowania u dzieci poczucia odpowiedzialności oraz wrażliwości na losy zwierząt. Kontakt ze zwierzętami uczy pomagać, rozwija empatię i troskę o dobro innych. Brawo Przedszkolaki!

           

          Agnieszka Chmielewska

      • Poznali historię więźniarek z AL Gräben.
        • Poznali historię więźniarek z AL Gräben.

        • W piątek, 28 lutego br., Pan Krzysztof Kaszub - regionalista i badacz dziejów Strzegomia przyjął zaproszenie i odwiedził Publiczną Szkołę Podstawową w Olszanach.

          Celem wizyty było przedstawienie historii więźniarek AL Gräben. Obóz pracy znajdował się w dzisiejszej dzielnicy Strzegomia – Graby i funkcjonował od 1943 r. do 1945 r. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klasy VII i VIII.

          W czerwcu 1944 r. obóz przymusowej pracy został przekształcony w filię Konzentrationslager Gross-Rosen. Przebywało w nim około 500 młodych żydowskich kobiet, pochodzących głównie z Polski, z Węgier, Francji oraz Belgii. Do AL Gräben kobiety przywieziono głównie z gett w Sosnowcu i Będzinie. Pracowały one ciężko przy produkcji lnu.

          Wyjątkowy gość, opowiedział uczniom o warunkach jakie panowały w obozie oraz o spotkaniu po latach ze świadkami tej trudnej historii. Nie zabrakło słów o Pierwszym Marszu Pamięci, który miał upamiętnić marsz śmierci więźniarek, który wyruszył 8 lutego 1945 r., czyli 80 lat temu z obozu AL Graben w kierunku w kierunku filii obozu Flossenbrug a następnie do obozu koncentracyjnego Bergen-Belsen. Pan Krzysztof Kaszub, jest inicjatorem oraz organizatorem tego wydarzenia. Z jego inicjatywy w 2019 r., powstał pomnik pamięci więźniarek AL Gräben i więźniów KL Gross Rosen na ulicy Wałbrzyskiej w Strzegomiu.

          Dwugodzinne spotkanie bardzo szybko minęło, uczniowie byli poruszeni i zaciekawieni tematem. Dla młodzieży, była to bardzo ważna lekcja historii, nie tylko z powodu rangi wydarzeń, ale również dlatego, że dotyczyła ich małej ojczyzny. Na koniec uczniowie zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie z gościem i podziękowali za spotkanie.

          Pan Krzysztof Kaszub podziękował za zaproszenie i podkreślił, że postawił sobie za cel by edukacja młodzieży, dotycząca Holokaustu oraz więźniów obozów koncentracyjnych w tym obozu na Grabach nigdy nie została zapomniana.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Leprechaun - irlandzki skrzat. Konkurs plastyczny.
        • Leprechaun - irlandzki skrzat. Konkurs plastyczny.

        • Zapraszamy uczniów klas I-III do udziału w Wojewódzkim Konkursie Plastyczno-Językowym "LEPRECHAUN - IRLANDZKI SKRZAT". 

          Celem konkursu jest rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania językim angielskim, rozpowszechnianie oraz wzbogacanie wiedzy o kulturze i tradycji krajów anglojęzycznych oraz rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni, kreatywności, wrażliwości estetycznej i językowej.

          Prace powinny być na kartce w formacie A3, technika wykonania: dowolna.

          Prace należy oddać do 31 marca 2025r. do koordynatora konkursu: Pani Katarzyny Makary-Warachim.

          Katarzyna Makara-Warachim

      • Rekrutacja do przedszkola i szkoły 2025/2026
        • Rekrutacja do przedszkola i szkoły 2025/2026

        • W załączniku znajdują się informacje dotyczące rekrutacji 

          do szkoły oraz przedszkola.

          POBIERZ DOKUMENT - REKRUTACJA

           

          Serdecznie zapraszamy do Szkoły w Olszanach. Naszym Uczniom oferujemy:

          - indywidualne podejście do ucznia (klasy do 15 osób)

          - przyjazne Grono Pedagogiczne

          - nowocześnie wyposażone klasy oraz zaplecze szkolne

          - nowo otwartą salę gimnastyczną

          - przyjazną atmosferę w Szkole

          - wycieczki krajoznawcze i kulturalne

          - wsparcie w nauce w ramach zajęć dodatkowych

          - dodatkowe zajęcia pozalekcyjne

          - mnóstwo ciekawych projektów edukacyjnych

          - obiady na miejscu

          - świetlicę czynną do godz. 15:30

          - piękny taras widokowy z bocianami ;)

          - a od września 2024r. brak dzwonków

          Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Olszanach

          Olszany 138, 58-150 Strzegom Olszany

          tel. 74 855 70 97

           

          Do zobaczenia!

          Dokumenty rekrutacyjne znajdują się >> POD TYM LINKIEM <<