• Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci
        • Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci

        • Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszanach po raz kolejny wzięła udział w Akcji: „Wszystkie Dzieci Zbierają Elektrośmieci”.

          Jest to projekt ekologiczny i edukacyjny, którego celem jest zachęcanie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym do promowania zachowań proekologicznych oraz poszerzenia świadomości ekologicznej na temat szkodliwości składowania zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego.

          Akcja konsekwentnie pomaga chronić środowisko poprzez właściwą i całkowicie bezpieczną utylizację sprzętu elektronicznego. W zamian za uzbierane kilogramy szkoła otrzymuje nagrody w postaci materiałów biurowych, tuszy i tonerów. Patronatem projektu jest Green Office Ecologic, Nadleśnictwo Biała Podlaska .

          Uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami przyczynili się do zwiększenia powierzchni lasu o 56 m kw. Dzięki uzbieranym elektrośmieciom posadzono 50 drzew. Drzewa te pochłoną rocznie 300kg CO2 i wyprodukują tlen dla 34 osób.

          Poprzez te działanie szkoła otrzymała kolejny ważny dla niej certyfikat.

          Anna Borowiec

      • Światowy Dzień Życzliwości w naszej szkole – Kolorowy korowód pełen uśmiechów
        • Światowy Dzień Życzliwości w naszej szkole – Kolorowy korowód pełen uśmiechów

        • 21 listopada to dzień, który w naszej szkole zyskał szczególne znaczenie – obchodziliśmy Światowy Dzień Życzliwości. Tego dnia uczniowie klas 4-8 postanowili wnieść odrobinę radości i pozytywnej energii, organizując wyjątkowe wydarzenie, które miało na celu szerzenie dobra i serdeczności wśród mieszkańców.

          Przygotowania do obchodów trwały kilka dni. Dzieci wraz z nauczycielami stworzyły kolorowe plakaty promujące Dzień Życzliwości, na których znalazły się motywujące hasła, zachęcające do bycia miłym i uprzejmym w stosunku do innych. Ale to nie wszystko – uczniowie przygotowali także specjalne losy z pozytywnymi myślami, które miały trafić do rąk każdego spotkanego przechodnia. Losy były rozdane także wśród innych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.

          Następnie uczniowie klas 4-8 ruszyli w kolorowym korowodzie po wiosce i z uśmiechami na twarzach, wręczali losy mieszkańcom wioski, którzy chętnie przyjmowali te gesty życzliwości. Na każdym losie znajdował się pozytywny cytat lub inspirujące słowo, które miało na celu poprawienie nastroju i rozjaśnienie dnia. Dzięki temu, nasza szkoła oraz wioska w tym szczególnym dniu stała się miejscem pełnym ciepła, serdeczności i wzajemnego wsparcia.

          Obchody Światowego Dnia Życzliwości przypomniały nam wszystkim, jak ważne jest dzielenie się dobrem z innymi i jak niewiele potrzeba, by uczynić świat choć trochę lepszym.

          Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w to wyjątkowe wydarzenie. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Anna Borowiec.

      • Prawa dziecka.
        • Prawa dziecka.

        • "Dziecko ma prawo być sobą. 

          Ma prawo do popełniania błędów. 

          Ma prawo do posiadania własnego zdania.

          Ma prawo do szacunku.

          Nie ma dzieci - są ludzie"     

          Janusz Korczak 

           

          20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. W tym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane.

          To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. W wielu krajach w tym dniu dzieci realizują różne inicjatywy po to, aby ich głos był słyszany przez dorosłych, polityków i media. W związku z tym nasza szkoła również przystąpiła do międzynarodowej akcji wraz z UNICEF.

          Przedszkolaki, uczennice i uczniowie wszystkich klas uczestniczyli  w zajęciach poświęconych prawom dziecka, przygotowali kolorowe plakaty i hasła, obejrzeli  również filmy edukacyjne. 

          Dodatkowo w dniu dzisiejszym uczniowie ubrali się na niebiesko by okazać solidarność z dziećmi z całego świata. 

          J.Cader

           

           

          Co to są prawa dziecka?

          Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30:

          „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.

          Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność (dziecko uczy się tego w trakcie dojrzewania). Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji.

          Dlaczego wobec tego mówi się o prawach dziecka?

          Otóż, ze względu na to, że człowiek przed i po urodzeniu (zwany dzieckiem) nie jest w stanie funkcjonować samodzielnie, uznano, iż do pewnego momentu swojego życia musi pozostawać pod opieką dorosłych.

          Kto to jest dziecko?

          Konwencja o Prawach Dziecka w art. 1. definiuje „dziecko” jako  „każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność”.

          W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka „dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (Art.2.1.). Uzyskanie pełnoletności określają odrębne przepisy(Art.2.2).

          Najważniejszymi opiekunami są rodzice. Jednak wtedy, gdy ich zabraknie lub nie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzicielskich lub nie dają sobie samodzielnie rady z opieką nad dzieckiem, to państwo w myśl zasady pomocniczości musi im pomóc lub przejąć ich obowiązki.

          Art. 72. Konstytucji RP

          Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

          Ale to wszyscy dorośli powinni brać udział w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka, gdyż dzieci są największym bogactwem każdego społeczeństwa i w przyszłości to one będą decydowały o swojej wspólnocie, państwie, globie. Należy je więc bardzo dobrze do tej roli przygotować. Ma to robić rodzic, nauczyciel, lekarz, policjant, polityk itd.

          Dziecko nie jest własnością dorosłych. Jest słabsze od dorosłych, dlatego też musi posiadać dodatkową ochronę przed siłą dorosłych. Taką ochronę dają im prawa dziecka zapisane w Konwencji o prawach dziecka. Konwencja powtarza katalog większości praw człowieka, ponieważ nie ma sensu zapisania np. praw emerytalnych, gdyż w Polsce uzyskuje się je dopiero w wieku 67 lat. Konwencja natomiast zobowiązuje państwo i dorosłych do szczególnego traktowania dzieci.

          Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:

          • osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
          • polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
          • socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
          • ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki; ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku.

          Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych).

          Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka. (źródło: Rzecznik Praw Dziecka)

           

           

      • Kubusiowi przyjaciele natury.
        • Kubusiowi przyjaciele natury.

        • Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70% uczniów uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31% z nich czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety. 

          Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. 

          W ramach ogólnopolskiego programu ,,Kubusiowi przyjaciele natury” klasy II i III z Publicznej Szkoły Podstawowej w Olszanach mieli możliwość dowiedzieć się, że aktywne spędzanie czasu zamiast marnowania go przed komputerem, telewizorem czy smartfonem jest zdrowe i korzystne. To jest pierwszy filar życia w zgodzie z samym sobą i z naturą. Drugim filarem jest dobre odżywianie Trzecim – mądre zakupy, mądre, czyli odpowiedzialne.  

          Uczniowie brali udział w zajęciach z dużym uśmiechem na ustach oraz z wielkim entuzjazmem i zaangażowanie. 

           

          Katarzyna Niedźwiedzka 

      • Projekt „Witaminki” Ziemniak Ziemowit
        • Projekt „Witaminki” Ziemniak Ziemowit

        • Przedszkolaki z oddziału przedszkolnego PSP im. A. Mickiewicza w Olszanach przystąpiły do Projektu Edukacyjnego „Witaminki” organizowanego przez wydawnictwo „Bliżej Przedszkola”, którego celem jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych, zachęcanie do spożywania potraw bogatych w warzywa, oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi.

          W ramach zajęć dzieci otrzymały wiele ciekawych informacji o naszym głównym bohaterze – Ziemniaku Ziemowicie. Dowiedziały się, jak sadzimy ziemniaki, co to są wykopki oraz skąd wzięła się tradycja pieczenia ziemniaków w ognisku. W zależności od regionu występowania ziemniaka poznały różne nazwy lokalne np. ziemniak, kartofel, barabola, grula, bulba, pyrka, swapka. Dodatkowo miały okazję dotykać, powąchać, ocenić jaki mają kolor. Dzieliły się wiedzą jakie potrawy można wykonać z ziemniaków. Brały udział w zabawach matematycznych, przeliczały i układały ziemniaki od największego do najmniejszego. Przy użyciu ziemniaków przedszkolaki wykonały piękne jesienne jeże.

          Agnieszka Chmielewska

      • Warsztaty teatralne w ramach projektu "Nowoczesna Edukacja"
        • Warsztaty teatralne w ramach projektu "Nowoczesna Edukacja"

        • W ramach projektu „Nowoczesna Edukacja” w Gminie Strzegom uczniowie z PSP im. A. Mickiewicza w Olszanach mieli okazję uczestniczyć w wyjątkowym wyjeździe do Teatru Lalek w Wałbrzychu. Wydarzenie obejmowało spektakl „Tajemniczy Ogród” oraz inspirujące warsztaty teatralne, które poprowadzili doświadczeni aktorzy - Bożena Olizarowicz i Miłosz Sadowski.

          Zajęcia pozwoliły dzieciom lepiej zrozumieć tajniki pracy aktorów teatralnych, zobaczyć jak powstają marionetki, lalki, pacynki oraz obejrzeć pracownię krawiecką i garderoby.

          Uczniowie uczestniczyli w zajęciach z pantomimy, wykonując zadania prezentowane przez aktora na scenie. To było wyjątkowe doświadczenie, które trudno zdobyć w szkolnych murach. Dzień ten pozostanie w pamięci uczestników jako niezwykłe spotkanie ze sztuką i jej twórcami.

          Opiekę nad uczniami sprawowały panie Kamila Iwańczak- Dymek oraz Jadwiga Szklarek.

          Więcej zdjęć w naszej galerii. Zapraszamy do obejrzenia.

          Jadwiga Szklarek

      • Dzień Czystego Powietrza.
        • Dzień Czystego Powietrza.

        • 14 listopada obchodzimy Dzień Czystego Powietrza.

          Zanieczyszczenie powietrza jest zagrożeniem dla życia i zdrowia człowieka. Każdy z nas może wpłynąć na lepszą jakość powietrza.

          Polska należy do tych krajów Europy, gdzie powietrze jest najbardziej zanieczyszczone. Jakość powietrza odbija się na naszym zdrowiu. Dzień Czystego Powietrza to inicjatywa, która ma uświadomić ludziom jak poprawić poziom jakości powietrza, a co za tym idzie naszego zdrowia i życia.

          Korzystając z materiałów przygotowanych przez Edukacyjną Sieć Antysmogową ( ESA), uczniowie naszej szkoły włączyli się w obchody Dnia Czystego Powietrza. Obejrzeli filmiki edukacyjne związane z jakością powietrza, rozwiązywali ciekawe krzyżówki i rebusy, wykonywali plakaty. Uświadomili sobie w ten sposób, jak ważne jest mierzenie się ze smogiem - dla powietrza, dla zdrowia, dla przyszłych pokoleń.

           

          Anna Borowiec

      • Jesienny konkurs rozstrzygnięty
        • Jesienny konkurs rozstrzygnięty

        • Jesień to niezwykła pora roku, która stała się inspiracją do zorganizowania szkolnego konkursu “Jesienne cudaki”. Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas 1-3 a jego celem było pobudzenie zainteresowań światem przyrody, rozwijanie umiejętności technicznych i plastycznych oraz zdolności manualnych i kreatywności u dzieci.  

          Uczniowie stanęli na wysokości zadania i wykonali piękne prace plastyczno-techniczne z wykorzystaniem darów jesieni. Jury miało twardy orzech do zgryzienia, bowiem wszystkie prace były piękne i oryginalne. Ostatecznie o zwycięstwie zadecydowała samodzielność wykonanej pracy, jej estetyka i ogólny wyraz artystyczny. 

          Pierwsze miejsce zdobył Ksawery z klasy 3, drugie miejsce przypadło Fabianowi z klasy 1, a miejsce trzecie zajął Adam z klasy 3.  

          Nagrodzeni chłopcy otrzymali dyplomy i drobne nagrody rzeczowe.  Pozostałym uczestnikom konkursu wręczono pamiątkowe dyplomy.  

          Wszystkim dzieciom dziękujemy za udział w konkursie i zachęcamy do udziału w kolejnych.  

          Kamila Iwańczak-Dymek 

           

      • Dzieciństwo bez przemocy.
        • Dzieciństwo bez przemocy.

        • Od 04 do 08 listopada 2024r. pedagodzy szkolni realizowali inicjatywę edukacyjną w ramach kampanii "Dzieciństwo bez przemocy".

          W klasach IV-VIII odbyły się warsztaty na temat przemocy rówieśniczej mające na celu uwrażliwienie na problem przemocy, zwiększenie wiedzy o problemie, rozwijanie umiejętności szukania pomocy i reagowania na przemoc.

          Uczniowie wykonywali plakaty na temat: Czym może zakończyć się przemoc rówieśnicza i jak możemy zapobiegać przemocy. Prace uczniów wyeksponowano na ściance w korytarzu szkolnym.

          Anna Borowiec Maria Karkowska

      • Śniadanie daje moc.
        • Śniadanie daje moc.

        • We wtorek, 12 listopada br., uczniowie klas I-III wzięli udział w programie edukacyjnym “Śniadanie Daje Moc”.

          Podczas zajęć dzieci dowiedziały się o najważniejszych zasadach zdrowego żywienia oraz jego wpływie na nasze zdrowie. Uczniowie analizowali piramidę żywienia, oglądali filmy edukacyjne na temat zdrowego żywienia a także wykonali prace plastyczne.

          Największą radość i satysfakcję, sprawiło dzieciom samodzielne wykonanie zdrowego śniadania. Uczniowie przygotowali kanapki z dużą ilością kolorowych warzyw oraz tosty. Na stole nie zabrakło także owoców.

          W tym dniu było pysznie, zdrowo i kolorowo. Warto pamiętać, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Święto Niepodległości
        • Święto Niepodległości

        • Poniedziałek 11 listopada był wyjątkowym dniem, ponieważ w tym dniu nasza Ojczyzna obchodziła 106 rocznicę odzyskania niepodległości.

          Zgodnie z panującą tradycją w naszej gminie miała miejsce uroczystość upamiętniająca to szczególne wydarzenie, w której wziął udział Poczet Sztandarowy naszej szkoły w składzie: Antoni Nowak oraz Daniel Sołtysik. Szkoda , że nasza szkoła była reprezentowana tylko przez dwoje uczniów w tak ważnym wydarzeniu.

          Przed godziną 12.00 rano na placu przed Bazyliką Strzegomską nastąpiło wciągnięcie flagi państwowej na maszt oraz odśpiewanie Hymnu. Następnie wszyscy zebrani wzięli udział w uroczystej Mszy Świętej koncelebrowanej przez Biskupa Świdnickiego Marka Mendyka. Poźniej w przemarszu ulicami Strzegomia zebrani wraz z pocztami sztandarowymi udali się pod pomnik Ignacego Paderewskiego gdzie odbyły się przemowy zaproszonych gości oraz salwa honorowa Wojska Polskiego.

          Ostatnim akcentem uroczystości było złożenie wiązanek i wieńców pod pomnikiem ikony polskiej niepodległości Ignacego Jana Paderewskiego.

      • Narodowe Święto Niepodległości
        • Narodowe Święto Niepodległości

        • Dnia 8 listopada 2024r, w Publicznej Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza odbyły się uroczystości związane z Narodowym Świętem Niepodległości.

          Impreza miała charakter społeczny. Po raz kolejny została zorganizowana z inicjatywy Radnej Miasta i Gminy Strzegom – Pani Stanisławy Górskiej, Dyrektor PSP im. Adama Mickiewicza w Olszanach – Iwony Gołębiowskiej oraz Zespołu folklorystycznego “Olszaniacy”.

          W uroczystościach wzięli udział: Pani Ewa Bednarz - Żołnierz RP a prywatnie mama jednego z uczniów naszej szkoły, sołtys Olszan – Pan Jan Figurak, sołtys Modlęcina - Pani Justyna Jankowska, ksiądz proboszcz – Marian Kujawski, przedstawiciele Ochotniczej Straży Pożarnej oraz rodzice i przyjaciele szkoły.

          Gościem honorowym, była Pani Maria Jamróz - córka Antoniego Imiołka, bohatera walk podczas II wojny światowej i późniejszego mieszkańca Olszan.

          Obchody Narodowego Święta Niepodległości uświetnił występ zespołu folklorystycznego “Olszaniacy” oraz uczniów naszej szkoły. W części artystycznej wzięli udział uczniowie klas I - VIII, którzy pod kierunkiem p. Kamili Iwańczak -Dymek opracowali montaż słowno- muzyczny. Wzruszające teksty o Polsce przepleciono pięknymi pieśniami patriotycznymi. W szczególny sposób gości zachwycił występ dzieci z klasy trzeciej, które przedstawiły widowisko pantomimiczne pt.:”Legenda o Białym Orle”.

          Radna Stanisława Górska przeczytała wspomnienia z pamiętnika Pani Janiny Szczepanik – mieszkanki Olszan, dotyczące czasów powojennych.

          Po części artystycznej wszyscy udali się w biało-czerwonym korowodzie pod Pomnik Wdzięczności postawiony przez mieszkańców Olszan w Hołdzie Bojownikom o wyzwolenie Ziemi Dolnośląskiej. Na miejscu odśpiewano Hymn Państwowy oraz zostały złożone kwiaty przez przedstawicieli Rady Miasta, szkoły, sołectwa i zespołu folklorystycznego.

          Wydarzenie to było piękną lekcją patriotyzmu.

          Bardzo cieszymy się z tego, że podopieczni naszej szkoły chętnie biorą udział w tak ważnych uroczystościach i mamy nadzieję, że nigdy nie zapomną o wartościach, które jako nauczyciele i społeczność szkoły staramy się w nich zaszczepić. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Kamila Iwańczak - Dymek

      • "zDolny Ślązak" - Bartłomiej zakwalifikowany do etapu powiatowego.
        • "zDolny Ślązak" - Bartłomiej zakwalifikowany do etapu powiatowego.

        • W październiku 2024 r. odbyła się kolejna edycja konkursu „zDolny Ślązak” organizowanego przez Dolnośląskie Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Etap szkolny został przeprowadzony z języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, fizyki, geografii, historii.

          Miło nam poinformować, że Bartłomiej Semeniuk uczeń klasy siódmej zakwalifikował się do etapu powiatowego z języka angielskiego. Serdecznie gratulujemy.

          Iwona Stempniewicz.

      • Goście z Wielkiej Brytanii
        • Goście z Wielkiej Brytanii

        • Dziś na języku angielskim odwiedzili nas wyjątkowi goście Ola i Agatka, które urodziły się w Wielkiej Brytanii. Ola uczęszcza do Kempston Academy w Bedford a Agatka do Kempston Rural School. Dziewczynki opowiedziały jak wyglądają ich szkoły i jakie panują tam zwyczaje.

          Uczniowie z wielkim entuzjazmem i zainteresowaniem przyjęli gości. Dzięki wizycie mieli okazję poszerzyć wiedzę na temat Wielkiej Brytanii oraz w sposób praktyczny wykorzystać swoje umiejętności językowe. Uczniowie chętnie zadawali pytania w języku angielskim oraz z wielką przyjemnością zaśpiewali dwie angielskie piosenki.

          Na zakończenie spotkania Pani Dyrektor wręczyła  gościom upominki, a uczniowie przekazali własnoręcznie wykonane kartki świąteczne z życzeniami dla uczniów angielskiej szkoły.

          Organizatorem spotkania była nauczycielka języka angielskiego w klasach 1-3 - pani K. Makara-Warachim.

          Katarzyna Makara - Warachim

      • Dzień Dyni.
        • Dzień Dyni.

        • 30 października 2024r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Święto Dyni. Dzieci poznały wielką różnorodność dyń i wzbogaciły wiedzę na ich temat. Dowiedziały się, że dynia jest bardzo zdrowym warzywem i można z niej przygotować wiele dań: pyszne ciasta, dżemy, zupy krem i wiele innych kompozycji kulinarnych.

          Dzieci poznały budowę dyni, sprawdziły co skrywa w środku, wyciągały pestki dyni, które następnie przeliczały, a na koniec próbowały. Wskazywały różnice w wyglądzie, wielkości, kolorze, przeznaczeniu, a także szacowały i porównywały, która dynia jest cięższa, a która lżejsza. Kolejnym elementem było sylabizowanie, głoskowanie wyrazów związanych z obchodzonym świętem, a także działania matematyczne na liczmanach oraz układanie rozsypanki z puzzli. Na zakończenie zajęć wykonały wydzierankę z papieru „wesołej dyni”. To był dzień pełen kolorów i dyniowych przygód.

           

          Agnieszka Chmielewska

      • Cyfrowi Lingwiści klas I-III działają.
        • Cyfrowi Lingwiści klas I-III działają.

        • W ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Cyfrowi Lingwiści uczniowie klasy I oraz II wykonali zadanie 8 i 21 z projektowej listy zdań. 

          Uczniowie klasy I stworzyli chmurki wyrazowe w różnych kształtach wykorzystując aplikację Wordclouds jako podsumowanie słownictwa związanego z częściami ciała, kolorami, przyborami szkolnymi. Uczniowie klasy II utrwalali słownictwo z rozdziału pierwszego korzystając z programu Autodraw oraz grając w kalambury. 

          Katarzyna Makara-Warachim