• Warsztaty aktorskie.
        • Warsztaty aktorskie.

        • W ramach gminnego projektu “Nowoczesna Edukacja w Gminie Strzegom”, 16 grudnia br.,w naszej szkole odbyły się warsztaty z udziałem aktora. 

          W murach naszej szkoły gościliśmy pana Seweryna Mrożkiewicza - pracującego na co dzień w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. W zajęciach uczestniczyli uczniowie, którzy biorą udział w w/w projekcie. Podczas zajęć odbyły się zabawy ruchowe mające na celu wyczucie własnego ciała oraz zajęcia usprawniające dykcję.  

          Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem a uczniowie chętnie brali w nich udział. Co więcej, był to dobry czas dla integracji uczniów młodszych ze starszymi. Starsi koledzy wspaniale zaopiekowali dziećmi, dla których proces edukacyjny jest czymś nowym i świeżym 

          Warto dodać, że zajęcia z Panem Sewerynem, będą miały charakter cykliczny. Zaplanowane są cztery spotkania a następne już w styczniu.   

          Więcej informacji o projekcie na stronie Gminy Strzegom.

          Kamila Iwanczak-Dymek, Jadwiga Szklarek 

      • Artystyczne gadu-gadu z psychologiem i pedagogiem.
        • Artystyczne gadu-gadu z psychologiem i pedagogiem.

        • Na przestrzeni ostatniego tygodnia w Naszej Szkole odbyły się warsztaty przedświąteczne pod nazwą „Artystyczne gadu-gadu z pedagogiem i psychologiem”. Celem spotkań była możliwość  rozmowy uczniów z naszymi specjalistami na tematy związane z szeroko pojętą psychologią, rozwojem osobistym, motywacją i emocjami, podczas wspólnie wykonywanych prac manualnych. 

          W zajęciach uczestniczyli uczniowie klas VII I VIII. 

          Zebrani mieli okazję własnoręcznie stworzyć ozdoby świąteczne wraz z P. Marią Karkowską oraz psychologiem – P. Justyną Cader. 

          Dodatkowo Uczniowie poprzez możliwość swobodnych rozmów z naszymi specjalistami mogli poszerzyć swoją wiedzę oraz dostać odpowiedzi na ważne dla siebie pytania i zagadnienia w atmosferze akceptacji i wzajemnego zaufania. 

          Tego typu spotkania dają możliwość lepszego poznania naszych nauczycieli, a także stwarzają okazję do rozwijania nowych pasji naszych uczniów.

          Justyna Cader.

      • Międzynarodowy Projekt eTwinning "Christmas and New Year around the World"
        • Międzynarodowy Projekt eTwinning "Christmas and New Year around the World"

        • Uczniowie klasy III wraz z Panią Katarzyną Makarą-Warachim na języku angielskim biorą udział w międzynarodowym projekcie eTwinning CHRISTMAS AND NEW YEAR AROUND THE WORLD.

          W projekcie bierze udział 10 szkół z Polski oraz dwie z zagranicy (Grecja, Rumunia). Uczniowie pracują wspólnie poszerzając swoją wiedzę z geografii, języka angielskiego jak i poznając tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia w wybranych krajach świata.

          Uczniowie już napisali swoje kartki świąteczne w języku angielskim, stworzyli logo projektu oraz realizują kolejne etapy projektu. eTwinning jest edukacyjnym programem Unii Europejskiej promującym współpracę szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych https://etwinning.pl/

          Katarzyna Makara--Warachim

      • Granitowe warsztaty
        • Granitowe warsztaty

        • Uczniowie klas I-IV, Publicznej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach pod opieką wychowawców uczestniczyli w warsztatach w Centrum Turystycznym Granitowego Szlaku w Dobromierzu.  

          Głównym celem wyjazdu była realizacja jednego z punktów polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 dotycząca wspierania rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. 

          Warsztaty odbyły się 10 grudnia br., a poprowadził je emerytowany górnik - Bogusław Skolak oraz Magdalena Ulbin 

          Przewodnim tematem warsztatów był granit – surowiec powszechnie znany w naszym lokalnym środowisku. Spotkanie, rozpoczęło się krótką prezentacją multimedialną dotyczącą górnictwa a następnie odbył się mini quiz. Najaktywniejsi słuchacze, nagradzani byli drobnymi upominkami. Podczas warsztatów, uczniowie poznali legendę o św. Barbarze – patronce górników, rodzaje surowców wydobywanych w kopalni oraz liczne ciekawostki dotyczące ubioru górnika. Uczniowie, mieli okazję poznać i dotknąć takich minerałów jak kwarc, węgiel czy siarka.  

          W trakcie spotkania odbyły się zajęcia “Kamieniem malowane” - podczas których, dzieci tworzyły kreatywne obrazkikamiennych elementów. Jedynym ograniczenie w tworzeniu obrazów, była wyobraźnia. Każdy z uczniów mógł zabrać swój obrazek do domu.  

          Trzecia część “Granitowych warsztatów”, rozpoczęła się od zwiedzania “Ścieżki edukacyjnej granitowego szlaku”.  Każdy z uczestników miał okazję wcielić się i poczuć jak prawdziwy górnik. Dzieci ubrane w kaski i kamizelki ochronne pod kierunkiem Pana Bogusława Skolaka, poznawały krok po kroku historię górnictwa oraz maszyny, urządzenia i przedmioty wykorzystywane podczas pracy w kopalni odkrywkowej.  

          Na koniec spotkania każda klasa dostała przedświąteczny prezent w postaci gier, puzzli oraz kolorowanek. Wyjazd był bardzo dobrą okazją do zainteresowania dzieci własnym regionem oraz poznania specyfiki pracy górników i skalników, a także okazją do integracji zespołów klasowych.  Dzień spędzony w Centrum Granitowego Szlaku w Dobromierzu był pełen wiedzy, zabawy i cudownej atmosfery.  

          Kamila Iwańczak - Dymek 

      • Mikołajki pełne radości i kreatywności
        • Mikołajki pełne radości i kreatywności

        • 6 grudnia to dzień, na który czeka każde dziecko – Mikołajki! W tym roku postanowiliśmy świętować w nietypowy sposób, łącząc naukę z zabawą. Uczniowie klasy VI dzień rozpoczęli od lekcji odwróconej, którą przygotowały dwie uczennice: Lena i Ola.

          Dziewczynki z pełnym zaangażowaniem opracowały wcześniej zadania i karty pracy, które wykorzystały podczas zajęć. Lekcja o zaimkach, choć miała edukacyjny charakter, nie obyła się bez mikołajkowych akcentów. Dzieci pracowały w grupach i z zapałem rozwiązywały zadania, a uczennice, które pełniły rolę nauczycieli, z powodzeniem zarządzały klasą i czuwały nad przebiegiem lekcji.

          Po zajęciach z języka polskiego nadszedł czas na warsztaty świąteczne, w których uczestniczyli uczniowie klasy V i VI. Spotkanie rozpoczęło się od wymiany upominków. Każde dziecko przygotowało prezent dla wcześniej wylosowanego kolegi lub koleżanki. Moment wręczenia paczek wywołał mnóstwo emocji – radości, śmiechu i serdecznych gestów.

          Następnie zabrały się za dekorowanie pierniczków i babeczek. Kolorowe lukry, cukrowe ozdoby i kreatywność uczestników sprawiły, że wypieki wyglądały naprawdę wyjątkowo. Każdy miał swoją wizję, jak świąteczne smakołyki mogą wyglądać!

          Kolejnym wyzwaniem było wykonanie ozdoby w kształcie prezentu, którą należało stworzyć z patyczków, sznurków i kolorowych wstążek. Okazało się, że zadanie było bardziej skomplikowane, niż początkowo zakładano. Patyczki nie chciały się układać, sznurki plątały w rękach. Efekt? Czasami zamiast idealnych sześcianów powstały prawdziwe „artystyczne rzeźby”, które, choć dalekie od pierwotnej koncepcji, były pełne kreatywności i uroku. Każde dzieło miało swoją unikalną osobowość, co wywołało sporo śmiechu. W końcu najważniejsze było nie to, jak wygląda efekt końcowy, ale to, że każdy dał z siebie wszystko i świetnie się bawił.

          Podczas warsztatów dzieci śpiewały świąteczne piosenki, które dodatkowo wprowadzały w bożonarodzeniowy nastrój. W magiczną atmosferę warsztatów wprowadziło zgromadzonych niespodziewane pojawienie się Świętego Mikołaja wraz z elfem, który przyniósł ze sobą radość i prezenty. Uczniowie podziękowali wyjątkowym gościom, śpiewając piosenkę.

          Mikołajki w naszej szkole to wspaniała okazja do wspólnej zabawy, twórczej pracy i dzielenia się radością. Dzień minął w miłej atmosferze, pełnej świątecznego ciepła. Na pewno na długo pozostanie w pamięci uczniów. Kto wie, może za rok czeka nas kolejna, jeszcze bardziej kreatywna odsłona tego wyjątkowego dnia? Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Magdalena Ciężki

      • Magiczny dywan.
        • Magiczny dywan.

        • Dzięki udziałowi Naszej Szkoły w projekcie edukacyjnym "Nowoczesna Edukacja w Gminie Strzegom” najmłodsi uczniowie mają możliwość korzystać z ,,Magicznego dywanu”, który został zakupiony ze środków pozyskanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa przez Gminę Strzegom oraz wałbrzyską Fundację Edukacji Europejskiej. 

          Magiczny Dywan przez większość osób używany jest przede wszystkim jako niesamowite narzędzie dydaktyczne. Nowoczesny projektor wyposażony w czujniki ruchu pozwala na dowolnej płaskiej przestrzeni wyświetlać różnorodne gry edukacyjne, dzięki którym uczniowie mogą poznawać otaczający ich świat, uczyć się języków obcych, zgłębiać tajniki matematyki czy języka polskiego.

          Magiczny Dywan, pozwala dzieciom rozwijać swoją świadomość ruchową i sensoryczną poprzez angażujące gry wymagające ruszania rękami bądź całym ciałem, skakania, tańczenia. Oprócz tego jest też idealnym sposobem na zintegrowanie ze sobą grupy – w grach zespołowych uczniowie razem dążą do wspólnego celu i muszą wykazać się umiejętnością współpracy i słuchania siebie nawzajem.

          Podłoga interaktywna to nauka przez zabawę, która rozwija u dzieci dużą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość i szybkość reakcji. To niezwykle uniwersalne urządzenie jest doskonałą inwestycją. 

          Katarzyna Niedźwiedzka 

           

      • Konkurs SUDOKU
        • Konkurs SUDOKU

        • W dniu 28.11.2024r. uczniowie naszej szkoły: Antoni Nowak z klasy siódmej oraz Marcel Gołębiowski z klasy ósmej, wzięli udział w III Mistrzostwach Aglomeracji Wałbrzyskiej w SUDOKU, organizowanych przez Niepubliczną Językową Szkołę Podstawową „Młody Kopernik” w Wałbrzychu.

          Celem konkursu było, popularyzowanie łamigłówek liczbowych wśród uczniów, rozwijanie zainteresowań uczniów oraz rozwijanie logicznego myślenia. Konkurs składał się z trzech rund, w których uczestnicy rozwiązywali ciekawe diagramy SUDOKU o różnym stopniu trudności.

          Wielkie gratulacje dla naszych reprezentantów.

          Zachęcamy do dalszego rozwiązywania Sudoku.

           

          Iwona Stempniewicz

      • Mikołajki.
        • Mikołajki.

        • W piątkowy poranek, 6 grudnia, naszą szkołę odwiedził Święty Mikołaj. Zarówno dzieci z oddziału przedszkolnego jak i uczniowie bardzo serdecznie przyjęli niespodziewanego gościa.

          Poszczególne klasy zaprezentowały swoje umiejętności wokalne, recytatorskie i taneczne przed Mikołajem. Jak powszechnie wiadomo - Mikołaj widzi wszystko - dlatego niektórzy uczniowie musieli obiecać poprawę swojego zachowania. W tym roku Mikołaj obdarował wszystkich upominkami, ponieważ uznał, że wszyscy zasłużyli na prezent.

          W przedszkolu podczas Mikołajek odbyły się wesołe zabawy i zawody o tematyce świątecznej. Przedszkolaki powitały Mikołaja wesołą piosenką i zabawą w kole. Zorganizowano również sesję mikołajkową.

          W klasach I-III uczniowie 6 grudnia rozwiązywali zagadki interaktywne, kodowali obrazki o tematyce świątecznej oraz rozwiązywali escape room “Tajni agenci na tropie prezentów”. Podczas wizyty Mikołaja uczniowie zatańczyli świąteczną zumbę oraz zaśpiewali piosenkę na powitanie miłego gościa.

          W klasach starszych – IV-VIII – uczniowie nawzajem obdarowywali się drobnymi upominkami. Klasa IV zorganizowała dodatkowo mikołajkowy poczęstunek i zabawy przy muzyce. W kasie V i VI odbyły się warsztaty, podczas których uczniowie własnoręcznie tworzyli stroiki i ozdoby świąteczne. O efektach ich pracy będziemy pisać w osobnym artykule. Klasa VII i VIII z okazji Mikołajek wyjechała do kina na film pt. “Czerwona jedynka”.

          Tegoroczne Mikołajki należą do wyjątkowo udanych i na pewno na długo zostaną zapamiętane przez wszystkich uczniów. Dziękujemy Radzie Rodziców oraz rodzicom za pomoc w przygotowaniu tego wesołego dnia.

          Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • BOGOWIE OLIMPU W NASZEJ SZKOLE
        • BOGOWIE OLIMPU W NASZEJ SZKOLE

        • Na jednej z lekcji historii w klasie piątej uczniowie wcielili się starożytne greckie bóstwa.

          Na lekcji pojawił się Neptun – władca mórz i oceanów, Afrodyta - słynąca ze swojego piękna, Hera - żona Zeusa i patronka małżeństw, Hefajstos - bóg ognia i kowali, Hades - władca świata zmarłych.

          Podczas uczty, na której pito nektar owocowy i spożywano winogron symbolizujący boską ambrozję, uczniowie nawzajem zgadywali za kogo się przebrali.

          Lekcja, miała na celu podsumowanie zdobytej wiedzy dotyczącej starożytnej Grecji. Uczniowie rozwiązywali zadania metodą stacji zadaniowych, układali domino, utrwalali wiedze za pomocą fiszek. Powstał starożytny portal społecznościowy Facebóg

          Czas szybko upłynął w miłej i wesołej atmosferze.  

           

          Kamila Iwańczak -Dymek 

      • Diecezjalny Konkurs „ Święty Wojciech - Misjonarz Nadziei"
        • Diecezjalny Konkurs „ Święty Wojciech - Misjonarz Nadziei"

        • 5 grudnia 2024 r. w Wyższym Seminarium Duchownym w Świdnicy odbył się Diecezjalny Konkurs „Święty Wojciech- Misjonarz Nadziei”.

          Naszą szkołę w konkursie wiedzy reprezentował uczeń klasy VIII - Antoni Mądrzak otrzymując wyróżnienie. Wśród laureatów konkursu w kategorii plastycznej wyróżnienie otrzymała uczennica klasy V - Wiktoria Mickiewicz.

          Serdecznie gratulujemy.

          Anna Borowiec

      • Zabawa andrzejkowa
        • Zabawa andrzejkowa

        • Dnia 29 listopada w Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach odbyła się długo wyczekiwana zabawa andrzejkowa. Był to dzień pełen magii, śmiechu i radości, podczas którego uczniowie mogli spędzić czas w niecodziennej atmosferze wróżb i zabaw. Kreatywne zabawy, takie jak kocia wróżba, taniec na gazecie zapewniły uczestnikom wiele emocji.

          Nieodłącznym elementem Andrzejek w Olszanach był konkurs na najlepsze przebranie. Uczniowie zaprezentowali niezwykłą kreatywność, na parkiecie można było zobaczyć: wiedźmy, kota w butach, czarodziejów, wróżki, Shreka, Halka, księżniczki oraz wiele innych.

          Nie zabrakło też muzyki oraz karaoke. Sala gimnastyczna zamieniła się w prawdziwy parkiet taneczny. Uczniowie przygotowali słodki bufet, z różnymi potrawami oraz przekąskami. Hitem - niespodzianką było ciasteczko z wróżbą, które przygotowała p. J. Szklarek. Całą uroczystość przygotował samorząd szkolny wraz z opiekunem. Wiecej zdjęć w galerii.

          J.Szklarek

      • Światowy Dzień Pluszowego Misia
        • Światowy Dzień Pluszowego Misia

        • „Miś jest mały i puchaty,

          miś jest fajny i kudłaty.

          Mś jest gruby jak ta kula,

          misia zawsze się przytula”

           

          Pluszowy miś to najlepszy przyjaciel każdego dziecka, ukochana maskotka na dobre i złe chwile. Można go przytulić, a nawet powiedzieć mu o czymś bardzo ważnym. Z tej okazji w dniu 25.11.2024 r. przedszkolaki z oddziału przedszkolnego PSP im. Adama Mickiewicza w Olszanach uczestniczyły w obchodach "Światowego Dnia Pluszowego Misia".

          Każde dziecko przyszło do przedszkola ze swoim "milutkim przyjacielem". Można było zobaczyć misie małe, średnie, duże, brązowe, różowe, białe itd. Wszystkie były śliczne i wyjątkowe. Na dzieci i ich misie czekało wiele atrakcji. Poznały historię święta, wspólnie recytowały wiersze i rymowanki o misiach, bawiły się przy misiowych piosenkach, uczestniczyły w zabawach ruchowych. Nie zabrakło quizów i zgadywanek o słynnych misiach występujących w znanych bajkach.

          Ten wyjątkowy dzień był pełen uśmiechu i świetnej zabawy. Dzieci były szczęśliwe, iż mogły spędzić tyle czasu ze swoimi pluszowymi ulubieńcami oraz pokazać ich swoim koleżankom i kolegom.

          Agnieszka Chmielewska

      • Serce za odwagę
        • Serce za odwagę

        • Dobiega końca ogólnopolska akcja "Serce za odwagę", w ramach której nasi uczniowie edukacji wczesnoszkolnej własnoręcznie wykonywali kartki bożonarodzeniowe dla weteranów II wojny światowej.Przekazaliśmy je do Fundacji Pamięci Narodów.

          Fundacja ta wraz ze Stowarzyszeniem Głos Bohatera, Stowarzyszeniem Zachowania Pamięci o Armii Krajowej oraz Stowarzyszeniem Pro - Patria - lokalni patrioci dostarczają świąteczne paczki dla kombatantów. Wraz z nimi trafiają do nich kartki świąteczne przygotowane w ramach akcji "Serce za Odwagę".

          Kartki docierają do żyjących weteranów Podziemia Niepodległościowego w Polsce i za granicą.  To dzięki ich odwadze i poświęceniu możemy cieszyć się magią świąt Bożego Narodzenia oraz bawić się, malować, tańczyć, śpiewać i poszerzać swoją wiedzę – bez przeszkód! 

          Katarzyna Niedźwiedzka 

      • Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci
        • Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci

        • Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszanach po raz kolejny wzięła udział w Akcji: „Wszystkie Dzieci Zbierają Elektrośmieci”.

          Jest to projekt ekologiczny i edukacyjny, którego celem jest zachęcanie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym do promowania zachowań proekologicznych oraz poszerzenia świadomości ekologicznej na temat szkodliwości składowania zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego.

          Akcja konsekwentnie pomaga chronić środowisko poprzez właściwą i całkowicie bezpieczną utylizację sprzętu elektronicznego. W zamian za uzbierane kilogramy szkoła otrzymuje nagrody w postaci materiałów biurowych, tuszy i tonerów. Patronatem projektu jest Green Office Ecologic, Nadleśnictwo Biała Podlaska .

          Uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami przyczynili się do zwiększenia powierzchni lasu o 56 m kw. Dzięki uzbieranym elektrośmieciom posadzono 50 drzew. Drzewa te pochłoną rocznie 300kg CO2 i wyprodukują tlen dla 34 osób.

          Poprzez te działanie szkoła otrzymała kolejny ważny dla niej certyfikat.

          Anna Borowiec

      • Światowy Dzień Życzliwości w naszej szkole – Kolorowy korowód pełen uśmiechów
        • Światowy Dzień Życzliwości w naszej szkole – Kolorowy korowód pełen uśmiechów

        • 21 listopada to dzień, który w naszej szkole zyskał szczególne znaczenie – obchodziliśmy Światowy Dzień Życzliwości. Tego dnia uczniowie klas 4-8 postanowili wnieść odrobinę radości i pozytywnej energii, organizując wyjątkowe wydarzenie, które miało na celu szerzenie dobra i serdeczności wśród mieszkańców.

          Przygotowania do obchodów trwały kilka dni. Dzieci wraz z nauczycielami stworzyły kolorowe plakaty promujące Dzień Życzliwości, na których znalazły się motywujące hasła, zachęcające do bycia miłym i uprzejmym w stosunku do innych. Ale to nie wszystko – uczniowie przygotowali także specjalne losy z pozytywnymi myślami, które miały trafić do rąk każdego spotkanego przechodnia. Losy były rozdane także wśród innych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły.

          Następnie uczniowie klas 4-8 ruszyli w kolorowym korowodzie po wiosce i z uśmiechami na twarzach, wręczali losy mieszkańcom wioski, którzy chętnie przyjmowali te gesty życzliwości. Na każdym losie znajdował się pozytywny cytat lub inspirujące słowo, które miało na celu poprawienie nastroju i rozjaśnienie dnia. Dzięki temu, nasza szkoła oraz wioska w tym szczególnym dniu stała się miejscem pełnym ciepła, serdeczności i wzajemnego wsparcia.

          Obchody Światowego Dnia Życzliwości przypomniały nam wszystkim, jak ważne jest dzielenie się dobrem z innymi i jak niewiele potrzeba, by uczynić świat choć trochę lepszym.

          Dziękujemy wszystkim, którzy włączyli się w to wyjątkowe wydarzenie. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Anna Borowiec.

      • Prawa dziecka.
        • Prawa dziecka.

        • "Dziecko ma prawo być sobą. 

          Ma prawo do popełniania błędów. 

          Ma prawo do posiadania własnego zdania.

          Ma prawo do szacunku.

          Nie ma dzieci - są ludzie"     

          Janusz Korczak 

           

          20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka. W tym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane.

          To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. W wielu krajach w tym dniu dzieci realizują różne inicjatywy po to, aby ich głos był słyszany przez dorosłych, polityków i media. W związku z tym nasza szkoła również przystąpiła do międzynarodowej akcji wraz z UNICEF.

          Przedszkolaki, uczennice i uczniowie wszystkich klas uczestniczyli  w zajęciach poświęconych prawom dziecka, przygotowali kolorowe plakaty i hasła, obejrzeli  również filmy edukacyjne. 

          Dodatkowo w dniu dzisiejszym uczniowie ubrali się na niebiesko by okazać solidarność z dziećmi z całego świata. 

          J.Cader

           

           

          Co to są prawa dziecka?

          Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30:

          „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.

          Z godności wywodzą się dwie zasady: wolność i równość, które są podstawą wszystkich praw człowieka. Wolność oznacza to, że człowiek nie jest własnością kogokolwiek, posiada wolną wolę, może samodzielnie podejmować decyzje i świadomie ponosić za nie odpowiedzialność (dziecko uczy się tego w trakcie dojrzewania). Równość oznacza, że każde dziecko ma takie same prawa i ma być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji.

          Dlaczego wobec tego mówi się o prawach dziecka?

          Otóż, ze względu na to, że człowiek przed i po urodzeniu (zwany dzieckiem) nie jest w stanie funkcjonować samodzielnie, uznano, iż do pewnego momentu swojego życia musi pozostawać pod opieką dorosłych.

          Kto to jest dziecko?

          Konwencja o Prawach Dziecka w art. 1. definiuje „dziecko” jako  „każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność”.

          W rozumieniu ustawy z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka „dzieckiem jest każda istota ludzka od poczęcia do osiągnięcia pełnoletności (Art.2.1.). Uzyskanie pełnoletności określają odrębne przepisy(Art.2.2).

          Najważniejszymi opiekunami są rodzice. Jednak wtedy, gdy ich zabraknie lub nie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzicielskich lub nie dają sobie samodzielnie rady z opieką nad dzieckiem, to państwo w myśl zasady pomocniczości musi im pomóc lub przejąć ich obowiązki.

          Art. 72. Konstytucji RP

          Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

          Ale to wszyscy dorośli powinni brać udział w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka, gdyż dzieci są największym bogactwem każdego społeczeństwa i w przyszłości to one będą decydowały o swojej wspólnocie, państwie, globie. Należy je więc bardzo dobrze do tej roli przygotować. Ma to robić rodzic, nauczyciel, lekarz, policjant, polityk itd.

          Dziecko nie jest własnością dorosłych. Jest słabsze od dorosłych, dlatego też musi posiadać dodatkową ochronę przed siłą dorosłych. Taką ochronę dają im prawa dziecka zapisane w Konwencji o prawach dziecka. Konwencja powtarza katalog większości praw człowieka, ponieważ nie ma sensu zapisania np. praw emerytalnych, gdyż w Polsce uzyskuje się je dopiero w wieku 67 lat. Konwencja natomiast zobowiązuje państwo i dorosłych do szczególnego traktowania dzieci.

          Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:

          • osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
          • polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
          • socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
          • ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki; ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku.

          Ratyfikując Konwencję o Prawach Dziecka, państwo i dorośli zobowiązali się do uznania dobra dziecka za najwyższy cel w traktowaniu człowieka – dziecka. Zobowiązali się również do przygotowanie dziecka do dorosłego życia i ochrony dziecka przed wszelkiego rodzaju przemocą (niewolnictwem, handlem ludźmi, wykorzystywaniem seksualnym, pracą przymusową, udziałem w działaniach zbrojnych).

          Ponadto, państwa zobowiązały się do dostosowania instytucji publicznych do działań na rzecz ochrony praw dziecka. W Polsce Konstytucja RP z 1997 r. ustanowiła instytucję Rzecznika Praw Dziecka, który stoi na straży praw i wolności dziecka. (źródło: Rzecznik Praw Dziecka)