• Ogólnopolski Tydzień Kariery
        • Ogólnopolski Tydzień Kariery

        • Ogólnopolski Tydzień Kariery w tym roku realizowany był pod hasłem „Siła relacji w erze samotności”.W ramach zajęć w klasach 7. i 8. odbyły się warsztaty, gry i ćwiczenia integracyjne pod hasłem „Poznanie wartości komunikacji”.

          Uczniowie mieli również możliwość skorzystania z konsultacji ze szkolnym doradcą zawodowym, podczas których poruszano tematy związane z wyborem ścieżki kariery, radzeniem sobie z trudnościami, budowaniem relacji, poszukiwaniem rozwiązań oraz możliwościami uzyskania wsparcia od różnych instytucji.

          Odbyły się także rozmowy na temat „Zawód moich marzeń”. Największym zainteresowaniem cieszył się jednak dzień pod hasłem „Kim będę w przyszłości” — tego dnia uczniowie przebrali się za przedstawicieli wybranych zawodów, prezentując swoje pomysły na przyszłość. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Joanna Kohut-Szymczyk

      • XI Gminna Olimpiada z języka angielskiego.
        • XI Gminna Olimpiada z języka angielskiego.

        • Reprezentanci dziewięciu szkół z gminy Strzegom wzięli udział w XI Gminnej Olimpiadzie z języka angielskiego. Uczestnicy zmierzyli się z testem wiedzy o krajach anglojęzycznych, egzaminem gramatycznym, ustną prezentacją, a także anglojęzycznym podcastem BBC.

          Olimpiada odbyła się w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Stanowicach w dniu 24 października 2025, Naszą szkołę reprezentował Bartłomiej Semeniuk, uczeń klasy VIII.

          Udział w Olimpiadzie Języka Angielskiego to doskonała okazja do rozwijania swoich umiejętności językowych i poznawania kultury krajów anglojęzycznych. Przygotowania do konkursu motywują do systematycznej nauki oraz doskonalenia gramatyki, słownictwa i pisania. To także szansa na zdobycie prestiżu, nowych doświadczeń i poznanie osób o podobnych zainteresowaniach. Sukces w olimpiadzie może stać się ważnym atutem przy rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej, studiów a nawet w przyszłej karierze zawodowej.

          Wszystkim olimpijczykom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszego rozwoju i samych sukcesów

          Jadwiga Szklarek

      • Konkurs zDolny Ślązak
        • Konkurs zDolny Ślązak

        • "Zdolny Ślązak" to prestiżowy, wieloetapowy konkurs przedmiotowy dla uczniów szkół podstawowych z terenu całego Dolnego Śląska, adresowany głównie do klas 7 i 8.

          Celem konkursu jest wspieranie uzdolnień uczniów, którzy chcą pogłębić wiedzę w wybranych dziedzinach, takich jak m.in. matematyka, historia, geografia, język angielski, język polski. Laureaci i finaliści konkursu otrzymują dodatkowe punkty rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych oraz najwyższą roczną ocenę z danego przedmiotu.

          W roku szkolnym 2025/2026 nasza szkoła przystąpiła do konkursu zDolny Ślązak, realizowanego w ramach Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień. Konkurs zDolny Ślązak ma charakter wieloetapowy. Etap szkolny (15-28.10.2025), etap powiatowy (17-28.11.2025 r.), etap wojewódzki (23.02.-06.03.2026 r.) Ośmiu uczniów naszej szkoły przystąpiło do etapu szkolnego z przedmiotów: język angielski, matematyka, geografia, historia. Koordynatorem konkursu jest pani Iwona Stempniewicz. Serdecznie gratulujemy naszym uczestnikom i trzymamy kciuki, aby dostali się do kolejnych etapów konkursu.

           

          Iwona Stempniewicz

      • II SZKOLNY KONKURS RUMMIKUB
        • II SZKOLNY KONKURS RUMMIKUB

        • Rummikub, to popularna gra planszowa oparta na japońskiej grze „Okey”, stworzona przez izraelskiego rzeźbiarza Ephraima Hertzano. W latach 70 trafiła na rynek międzynarodowy.

          Gra składa się z zestawu kafelków numerowanych od 1 do 13 w czterech różnych kolorach oraz dwóch zestawów kafelków z jokerami. Celem gry jest pozbycie się wszystkich kafelków poprzez tworzenie sekwencji i grup kafelków. Gracze mogą przesuwać, dodawać usuwać kafelki w celu utworzenia nowych sekwencji. Gra wymaga logicznego myślenia, umiejętności rozpoznawania wzorców. Z biegiem czasu pojawiło się wiele różnych wersji tej gry np. Junior, Twist, Expert, Infinity, w tym wersje na różne platformy elektroniczne, ale wersja oryginalna z kafelkami pozostaje najbardziej popularna.

          Wykorzystanie gry Rummikub na lekcjach przynosi wiele korzyści edukacyjnych. Rozwija logiczne myślenie, wymaga planowania ruchów i szybkich obliczeń, co utrwala podstawowe działania matematyczne. Element rywalizacji i gra na czas mobilizują uczniów do większego zaangażowania, a współpraca w zespołach sprzyja wspólnemu rozwiązywaniu problemów i rozwijaniu strategii.

          W klasie pierwszej realizowany jest projekt “Akademia Rummikub". Uczniowie w przyjemny sposób wprowadzani są w świat logicznego i strategicznego myślenia wykorzystując grę Rummikub jako narzędzie edukacyjne. Podczas zajęć dzieci układają płytki w grupy lub serie. Wykorzystują grę do zabawy w “Memory” – co pozwala im ćwiczyć koncentrację i zapamiętywanie.

          27 października 2025 r. odbył się II Szkolny Konkurs Rummikub. Wzięło w nim udział 25 uczniów z klas 4-8. Po rundach pełnych emocji wyłoniliśmy zwycięzców:

          • I miejsce - Dominik Kisiel
          • II miejsce - Antoni Nowak
          • III miejsce - Dominik Ogórek
          • IV miejsce - Maciej Jełagin

          Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy. Więcej zdjęć w albumie.

           

          Iwona Stempniewicz

      • Ocena kształtująca w PSP Olszany
        • Ocena kształtująca w PSP Olszany

        • Z radością informujemy, że nasza szkoła rozpoczyna wdrażanie oceny kształtującej – nowoczesnego podejścia do oceniania, które wspiera proces uczenia się, a nie tylko go podsumowuje.

          Co to jest ocena kształtująca?

          Ocena kształtująca (OK) to sposób oceniania, którego celem jest pomoc uczniowi w nauce, a nie wystawienie ostatecznej oceny. Zamiast skupiać się wyłącznie na cyfrze w dzienniku, nauczyciel daje uczniowi informację zwrotną, która pokazuje:

          • co uczeń zrobił dobrze,
          • co jeszcze wymaga poprawy,
          • jak może to poprawić,
          • jaki powinien być jego następny krok w nauce.

          Dlaczego wprowadzamy ocenę kształtującą?

          Wierzymy, że edukacja powinna rozwijać nie tylko wiedzę, ale i świadomość uczenia się. Ocena kształtująca:

          • wzmacnia motywację wewnętrzną uczniów – pokazuje, że każdy postęp ma znaczenie,
          • buduje odpowiedzialność za własną naukę – uczeń wie, co i dlaczego się uczy,
          • pomaga rozwijać umiejętność samooceny i autorefleksji,
          • zmniejsza stres związany z ocenami cyfrowymi, które nie zawsze odzwierciedlają cały wkład ucznia.

          Jak wygląda ocena kształtująca w praktyce?

          Ocena kształtująca może przyjmować różne formy:

          • informacja zwrotna ustna lub pisemna,
          • kryteria sukcesu i cele lekcji przedstawiane uczniom na początku zajęć,
          • pytania kluczowe, które pomagają zrozumieć, czego dotyczy temat,
          • praca z błędem – traktowana jako okazja do nauki, a nie porażka,
          • samoocena i ocena koleżeńska,
          • brak ocen cyfrowych w codziennej pracy – zamiast tego, uczniowie otrzymują wskazówki do dalszej nauki.

          Czy ocena kształtująca zastępuje ocenę cyfrową?

          Nie. Ocena kształtująca nie wyklucza oceniania sumującego (czyli ocen cyfrowych), ale współistnieje z nim, wzbogacając proces edukacyjny. Na zakończenie semestru nadal będą wystawiane oceny zgodnie z obowiązującym statutem szkoły.

          Dla rodziców – jak wspierać dziecko?

          Rodzice odgrywają ważną rolę w procesie oceniania kształtującego. Oto kilka sposobów, jak możecie Państwo wspierać swoje dziecko:

          • Rozmawiajcie o tym, czego się nauczyło, a nie tylko jakie dostało oceny.
          • Zachęcajcie do refleksji nad postępami – co poszło dobrze, co można poprawić.
          • Doceniajcie wysiłek i zaangażowanie, nie tylko efekt końcowy.
          • Bądźcie w kontakcie z nauczycielami – chętnie odpowiemy na pytania i podzielimy się obserwacjami.

          Wprowadzanie oceny kształtującej to ważny krok ku bardziej świadomej i skutecznej edukacji. Naszym celem jest, aby uczniowie nie bali się popełniać błędów, czuli się zmotywowani do nauki i rozumieli, po co się uczą. Dziękujemy za zaufanie i zachęcamy do wspólnego odkrywania możliwości, jakie niesie ze sobą ocena kształtująca!

          MG

      • "Mów do mnie" #TokTuMi - zdrowe technologie
        • "Mów do mnie" #TokTuMi - zdrowe technologie

        • 22 października uczniowie klas 6, 7 i 8 wzięli udział w wyjątkowym spotkaniu online zorganizowanym w ramach programu TokTuMi. Tematem przewodnim były zdrowe technologie oraz ich wpływ na codzienne życie młodych ludzi.

          Technologia – pomoc czy przeszkoda?

          Spotkanie rozpoczęło się od refleksji na temat roli technologii w naszym życiu. Uczniowie zastanawiali się, jak często i w jakim celu korzystają z urządzeń elektronicznych. Prowadząca podkreśliła, że technologia może być bardzo pomocna – wspiera naukę, ułatwia komunikację i dostarcza rozrywki. Zwrócono jednak uwagę, że jej nadmiar może prowadzić do problemów zdrowotnych, trudności z koncentracją oraz osłabienia relacji międzyludzkich.

          Konsekwencje życia online

          Dużą część spotkania poświęcono konsekwencjom ciągłego przebywania online – zarówno tym fizycznym, jak i psychicznym. Omówiono m.in. wpływ nadmiernego korzystania z ekranów na sen, postawę ciała oraz samopoczucie.

          Czym to jest dopamina i jak na nas działa?

          Uczestnicy dowiedzieli się również, czym jest dopamina – neuroprzekaźnik odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności. Omówiono, jak media społecznościowe i gry komputerowe są zaprojektowane tak, aby dostarczać częstych bodźców wywołujących wydzielanie dopaminy. To właśnie dlatego tak łatwo zatracić się w scrollowaniu TikToka czy graniu w ulubioną grę.

          Jak ograniczyć korzystanie z mediów społecznościowych?

          Na zakończenie uczniowie otrzymali praktyczne wskazówki, jak zadbać o równowagę między światem online a rzeczywistością. Wśród zaleceń znalazły się:

          • ustalenie konkretnych godzin korzystania z telefonu,
          • wyłączanie powiadomień,
          • spędzanie więcej czasu offline – np. na świeżym powietrzu lub z przyjaciółmi,
          • tworzenie strefy bez telefonu (np. podczas posiłków, nauki czy przed snem).

          Spotkanie w ramach programu TokTuMi było dla uczniów cenną lekcją na temat świadomego i zdrowego korzystania z technologii. Młodzież nie tylko zdobyła wiedzę o wpływie cyfrowych mediów na życie codzienne, ale również otrzymała konkretne narzędzia, które pomogą im lepiej zarządzać czasem spędzanym online.

          https://www.mowdomnie.org/ 

           

          Anna Borowiec

      • Wykopki w Zagrodzie Edukacyjnej „Ostoja nad Młynówką” w Mościsku
        • Wykopki w Zagrodzie Edukacyjnej „Ostoja nad Młynówką” w Mościsku

        • 20 października 2025r. dzieci z oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach wybrały się na wycieczkę do Zagrody Edukacyjnej „Ostoja nad Młynówką” w Mościsku. Celem wyjazdu były wykopki, czyli poznanie tradycyjnych sposobów zbioru ziemniaków oraz zapoznanie się z pracą na wsi.

          Na miejscu czekało na nas wiele atrakcji. Dzieci uczestniczyły w pokazie wykopywania ziemniaków, mogły same zbierać bulwy z pola i dowiedzieć się, jak wygląda ich droga „z pola na talerz”. Przedszkolaki miały także okazję obejrzeć zwierzęta gospodarskie oraz posłuchać ciekawych opowieści o życiu na wsi.

          Po zakończeniu pracy w polu dzieci odpoczywały przy wspólnym poczęstunku, gdzie degustowały wiejskie hot dogi czyli parówki w chlebku. Nie zabrakło również zabawy na świeżym powietrzu i spaceru po malowniczej okolicy.

          Wycieczka była nie tylko pełna wrażeń, ale również stanowiła wartościową lekcję przyrody i tradycji ludowych. Dzieci wróciły do przedszkola zmęczone, ale bardzo szczęśliwe i bogatsze o nowe doświadczenia.

           

          Agnieszka Chmielewska

      • Zajęcia z kodowania w przedszkolu
        • Zajęcia z kodowania w przedszkolu

        • 17 pażdziernika 2025r. odbyły się w przedszkolu zajęcia z programowania z wykorzystaniem maty edukacyjnej KodujMata. Celem zajęć było rozwijanie logicznego myślenia, umiejętności współpracy oraz orientacji w przestrzeni.

          Dzieci poznały podstawowe pojęcia związane z kodowaniem – kierunek (góra, dół, lewo, prawo), sekwencje ruchów i kierunków, aby doprowadzić wybraną postać do celu na macie. Przedszkolaki układały zadania z wykorzystaniem kolorowych kart i figur, programując drogę wybranego bohatera do celu.

          Zajęcia miały charakter zabawy ruchowej i dydaktycznej- dzieci wspólnie planowały trasy, rozwijały koncentrację, spostrzegawczość oraz zdolność pracy w zespole. Dostarczyły wielu emocji i radości, a jednocześnie wprowadziły przedszkolaki w świat kodowania poprzez zabawę!

           

          Agnieszka Chmielewska

      • Nowości w bibliotece szkolnej.
        • Nowości w bibliotece szkolnej.

        • W naszej szkolnej bibliotece pojawiły się nowe książki. Zasilamy półki biblioteczne i uzupełniamy zbiory lektur szkolnych. Dostępne są już m.in.: Akademia Pana Kleksa, Cukierku, ty łobuzie, Rany Julek czyli o tym jak Julian Tuwim został poetą, Dziewczynka z parku, Kajko i Kokosz. Szkoła Latania, Hobbit.

          Serdecznie zapraszamy do korzystania ze zbiorów bibliotecznych.

          A przy okazji przypominamy o konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną. Pierwszy z nich właśnie trwa i czekamy na Wasze zakładki książkowe. Więcej o konkursach przeczytacie tutaj.

      • XVIII Gminny Turniej Sportowo-Ortograficzny
        • XVIII Gminny Turniej Sportowo-Ortograficzny

        • To już tradycja naszej gminy – wydarzenie, które co roku łączy sport i naukę w doskonałej zabawie!

          16 października 2025 r. w hali sportowej w Strzegomiu odbył się XVIII Gminny Turniej Sportowo-Ortograficzny. Organizatorem wydarzenia była Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Strzegomiu.

          W turnieju wzięło udział dziewięć szkół z terenu naszej gminy. Każdą placówkę reprezentowała 8-osobowa drużyna, z czego pięcioro uczniów uczestniczyło w konkurencjach sportowych, a troje rozwiązywało łamigłówki i zadania ortograficzne. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klas drugich i trzecich, którzy dzielnie rywalizowali w konkurencjach łączących sprawność fizyczną z wiedzą ortograficzną.

          Choć tym razem nie udało się zdobyć miejsca na podium, nasi zawodnicy pokazali ogromne zaangażowanie, radość i ducha sportowej rywalizacji. W nagrodę za udział w turnieju otrzymali dyplomy oraz medale.

          Rywalizacja sportowa i umysłowa dostarczyła uczestnikom wiele satysfakcji, pozytywnych emocji i niezapomnianych wrażeń. Była to także doskonała okazja do wspólnej zabawy w gronie rówieśników.

          Gratulujemy wszystkim uczestnikom odwagi i wspaniałej postawy! Jesteśmy z Was bardzo dumni i już nie możemy się doczekać kolejnej edycji turnieju!

          Dorota Demkiewicz

      • Dzień gier planszowych.
        • Dzień gier planszowych.

        • 14 października br., w naszej szkole odbył się Dzień Gier Planszowych, zorganizowany z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego. Wydarzenie miało na celu integrację uczniów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu – bez ekranów, za to z uśmiechem i zaangażowaniem. 

          Uczniowie z różnych klas spotkali się, by wspólnie grać w ulubione gry planszowe – od klasycznych tytułów po nowoczesne strategie. W salach panowała przyjazna atmosfera, pełna śmiechu, współpracy i zdrowej rywalizacji. Dzień Gier Planszowych pokazał, że planszówki to nie tylko rozrywka, ale także doskonały sposób na naukę cierpliwości, komunikacji i kreatywnego myślenia. 

          Serdecznie dziękujemy Samorządowi Uczniowskiemu za pomysł i organizację wydarzenia. Mamy nadzieję, że stanie się ono stałym punktem w kalendarzu szkolnych inicjatyw! Galeria dostępna: tutaj. 

          Kamila Iwańczak-Dymek 

      • Ślubowanie uczniów klasy pierwszej.
        • Ślubowanie uczniów klasy pierwszej.

        • 14 października br. o godzinie 10:00 w Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach odbyła się uroczystość pasowania na ucznia. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu każdego pierwszoklasisty. Uroczystość miała szczególny charakter, ponieważ zbiegła się z obchodami Dnia Edukacji Narodowej. 

          Wśród zaproszonych gości znaleźli się: radna Gminy Strzegom – Stanisława Górska, ksiądz proboszcz Marian Kujawski, sołtys Olszan – Jan Figurak oraz sołtys Modlęcina – Justyna Jankowska. Na uroczystość przybyli również rodzice pierwszoklasistów oraz cała społeczność szkolna. 

          Po powitaniu gości przez wychowawczynię klasy pierwszej, panią Kamilę Iwańczak-Dymek, głos zabrali przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, którzy złożyli życzenia wszystkim nauczycielom i pracownikom szkoły oraz wręczyli drobne upominki z okazji ich święta. 

          Kulminacyjnym punktem wydarzenia był występ artystyczny przygotowany przez uczniów klasy pierwszej, który wzbudził wiele wzruszeń i uśmiechów. Po występie nastąpiło uroczyste ślubowanie oraz pasowanie na ucznia, którego dokonał dyrektor szkoły – Jakub Janowicz. Każdy z uczniów otrzymał pamiątkowy dyplom oraz drobny podarunek, który będzie przypominał im o tym ważnym dniu. 

          Na zakończenie zaproszeni goście zabrali głos, dziękując za piękny występ i życząc powodzenia w dalszej nauce. 

          Warto dodać, że z okazji Dnia Edukacji Narodowej sołtys wsi Olszany wręczył nauczycielom okazały tort jako wyraz wdzięczności i uznania za ich pracę. Podobnie uczyniła Rada Rodziców, która obdarowała grono pedagogiczne słodkim upominkiem, podkreślając znaczenie ich codziennego zaangażowania w edukację dzieci. 

          Podsumowując, był to dzień pełen emocji, dumy i niezapomnianych chwil – zarówno dla uczniów, jak i całej społeczności szkolnej. Galeria zdjęć dostępna: tutaj.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Światowy Dzień Drzewa w naszym przedszkolu
        • Światowy Dzień Drzewa w naszym przedszkolu

        • 10 października 2025r. przedszkolaki z oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach świętowały Światowy Dzień Drzewa. To wyjątkowy dzień, który przypomina nam, jak ważne są drzewa - dają nam tlen, cień, owoce, schronienie dla zwierząt i po prostu sprawiają, że świat jest piękniejszy

          Tego dnia przedszkolaki brały udział w wielu ciekawych zajęciach. Dzieci poznały budowę drzewa, etapy jego wzrostu, nauczyły się odróżniać drzewa liściaste od iglastych, nazywać poszczególne drzewa i jego owoce. Oglądały prezentacje i ilustracje o drzewach, słuchały opowiadań i piosenek o lesie, rozwiązywały zagadki przyrodnicze i dzieliły się swoimi przemyśleniami, jak można dbać o przyrodę.

          Nie zabrakło też twórczej zabawy! W czasie zajęć plastycznych dzieci wykonały grupową prace plastyczną eko drzewo z materiałów wtórnych tj. poskręcanego papieru pakowego. Przestrzenne drzewo, to nie tylko piękna dekoracja, ale również doskonała zabawa integracyjna. Takie prace plastyczne wspierają zdolności manualne dzieci i doskonale przygotowują do nauki pisania.

          To był radosny i pełen wrażeń dzień, dzięki któremu przedszkolaki jeszcze bardziej pokochały przyrodę i zrozumiały, jak ważne jest dbanie o naszą planetę.

          Agnieszka Chmielewska

      • MówDoMnie - spotkanie z terapeutką.
        • MówDoMnie - spotkanie z terapeutką.

        • Program „MÓW DO MNIE - #TokTuMi” to innowacyjna inicjatywa wspierająca profilaktykę zdrowia psychicznego oraz zapobieganie uzależnieniom, której celem jest poprawa dobrostanu psychicznego młodzieży. Został on sfinansowany przez Gminę Strzegom i obejmuje trzy kluczowe grupy społeczne: rodziców, nauczycieli oraz uczniów.

          6 października odbyło się pierwsze spotkanie uczniów klas VI, VII, VIII z doświadczoną terapeutką młodzieżową. Tematem zajęć była kwestia hejtu w środowisku rówieśniczym, a ich celem było zapobieganie przemocy rówieśniczej. Podczas spotkania omówiono takie zagadnienia jak:

          • definicja hejtu oraz powiązane pojęcia,
          • różne formy hejtu,
          • „efekt kabiny pilota”,
          • skutki i konsekwencje prześladowania,
          • metody radzenia sobie z hejtem,
          • jak reagować i nie być obojętnym wobec hejtu.

          Po spotkaniu, do rodziców zostały wysłane materiały, które pomagają we wczesnej identyfikacji symptomów zaburzeń psychicznych u dzieci, a także mają na celu destygmatyzowanie problematyki zdrowia psychicznego w środowisku domowym.

          Program ten stanowi ważny krok w stronę wsparcia młodzieży w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnego świata, a także w budowaniu odpowiedzialnej postawy wobec zdrowia psychicznego.

           

          Anna Borowiec

      • Rewia na lodzie – „Niezwykłe przygody Sindbada Żeglarza”
        • Rewia na lodzie – „Niezwykłe przygody Sindbada Żeglarza”

        • Przedszkolaki wraz z uczniami klas I - IV naszej szkoły dnia 01.10.2025 r. wybrali się na wycieczkę do Wrocławia, aby obejrzeć przedstawienie Rewia na Lodzie- Przygody Sindbada Żeglarza.

          Na lodowisku przy dźwiękach muzyki i licznych efektów specjalnych uczestnicy wycieczki podziwiali występy łyżwiarzy oraz łyżwiarek. Przedstawienie zostało oparte na „Niezwykłych przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana. Tytułowy bohater przemierzał odległe krainy w poszukiwaniu miłości i szczęścia. Na pierwszej z wysp spotkał króla, który zadał mu trzy pytania. Dzięki udzieleniu prawidłowej odpowiedzi otrzymał rękę księżniczki. Niestety dziewczyna przekręcała imiona i wybrała jego rywala. Następnie bohater trafił do miejsca, gdzie mieszkała księżniczka, która żywiła się diamentami. Ona również nie została jego żoną. Miłość swojego życia znalazł na ostatniej z wysp, gdzie spotkał podopieczną czarnoksiężnika. Po uratowaniu jej z jego rąk rozpoczął z nią szczęśliwe życie.

          Spektakl zachwycił wszystkich piękną scenografią, barwnymi kostiumami oraz niezwykłą jazdą na łyżwach. Historia Sindbada, pełna przygód i spotkań z bajkowymi postaciami, bardzo spodobała się młodym widzom. Wyjazd był niezwykle udany, a dzieci wróciły do szkoły pełne wrażeń i radości.

          Agnieszka Chmielewska

      • Dzień Jabłka
        • Dzień Jabłka

        • W Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach klasy I–III świętowały Dzień Jabłka. Był to wyjątkowo barwny i smakowity dzień. Uczniowie poznali liczne zalety jedzenia jabłek – od wartości odżywczych po wpływ na zdrowie i samopoczucie.

          Dzieci miały okazję własnoręcznie przygotować świeży sok jabłkowy, skosztować pysznej szarlotki oraz chrupać soczyste jabłka. Nie zabrakło również twórczych aktywności – uczniowie wykonali piękne prace plastyczne, a na lekcji informatyki rysowali jabłka w programie Paint, rozwijając swoje umiejętności cyfrowe.

          Dzień Jabłka był także okazją do nauki poprzez zabawę – dzieci rozwiązywały matematyczne zadania związane z jabłkami, łącząc edukację z tematyką zdrowego stylu życia.

          To był dzień pełen radości, kreatywności i pysznych smaków, który na długo pozostanie w pamięci uczniów.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Dzień Chłopaka
        • Dzień Chłopaka

        • 30 września w Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach obchodzono Dzień Chłopaka. W każdej klasie dziewczynki przygotowały dla swoich kolegów miłe niespodzianki – drobne upominki oraz słodki poczęstunek, który umilił ten wyjątkowy dzień.

          Samorząd Uczniowski, wspólnie z opiekunką – panią Kamilą Iwanczak Dymek, złożył wszystkim chłopcom najserdeczniejsze życzenia. Każdy z nich otrzymał zakładkę do książki oraz cukierki, które wywołały wiele uśmiechów.

          Dodatkową atrakcją było wyłonienie najsympatyczniejszego chłopca w każdej klasie. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe mini puchary:

          • Klasa I – Kuba
          • Klasa II – Fabian
          • Klasa III – Błażej
          • Klasa IV – Ksawery
          • Klasa V – Marcel
          • Klasa VI – Dawid
          • Klasa VII – Olek
          • Klasa VIII – Filip

          To był dzień pełen radości, życzliwości i wspólnego świętowania. Wszystkim chłopcom życzymy, aby uśmiech towarzyszył im każdego dnia – nie tylko od święta.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Spotkanie Religijno-Patriotyczne w Jaroszowie i Rusku
        • Spotkanie Religijno-Patriotyczne w Jaroszowie i Rusku

        • W piątek 26.09.2025r. po raz 22. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jaroszowie zorganizowano Spotkanie Religijno-Patriotyczne.

          Naszą szkołę podczas wydarzenia reprezentowali uczniowie klasy VII i VIII. Wzięli oni udział sympozjum popularno-naukowym w czasie którego uczniowie ze szkoły w Jaroszowie w montażu słowno-muzycznym oddali hołd poległym a także żyjącym więźniom obozu pracy w Rusku, który funkcjonował w latach 1948 – 1956 .Uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać referatów naukowych przygotowanych przez mgr Romana Asyngera i dr Marka Żubryda. Niezwykle poruszająca historia wywarła na wszystkich duże wrażenie. Spotkanie zakończyło się dyskusją i pamiątkowym zdjęciem.

          Kolejną odsłoną uroczystości upamiętniającą więźniów politycznych obozu pracy była niedzielna Msza Święta , która odbyła się w 28.09.2025 r. w kościele w Rusku. W czasie Mszy Świętej obecne były poczty sztandarowe szkół z terenu naszej gminy. W skład Pocztu Sztandarowego naszej placówki weszli: Lena Fudała, Oliwia Filipczyk, Daniel Sołtysik oraz Antoni Nowak. Po zakończeniu Mszy uczestnicy przeszli pod obelisk, upamiętniający te straszne wydarzenia. Tam zaproszeni goście złożyli wieńce i zapalili znicze. To była prawdziwa lekcja patriotyzmu.

           

          Jakub Janowicz

      • #TokTuMi, czyli Mów Do Mnie
        • #TokTuMi, czyli Mów Do Mnie

        • Nasza szkoła bierze udział w programie społecznym MÓW DO MNIE - #TokTuMi, który sfinansowany został przez gminę Strzegom. Koordynatorem programu w naszej szkole są  Anna Borowiec i  Paweł Nadybski.

          Jest to OGÓLNOPOLSKI PROGRAM PROFILAKTYKI ZABURZEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY I PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ.

          Program „MÓW DO MNIE -#TokTuMi” to pierwszy ogólnopolski program profilaktyki zaburzeń zdrowia psychicznego i uzależnień, realizowany równolegle w trzech krytycznych grupach odpowiadających za dobrostan psychiczny młodzieży tj. rodzica, nauczyciela i dziecka.

           

          Program obejmuje:

          • Spotkania edukacyjne dla uczniów realizowane w modelu wsparcia rówieśniczego podczas szkolnych godzin wychowawczych w 11 obszarach tematycznych
          • Szkolenia dla nauczycieli z tematów poruszanych z uczniami, prowadzone przez doświadczonych terapeutów młodzieży
          • Materiały dla rodziców umożliwiające wczesną identyfikację pierwszych symptomów zaburzeń psychicznych dzieci oraz destygmatyzujące problematykę zdrowia psychicznego w środowisku domowym

           

          Tematyka realizowanych zajęć:

          PRZECIWDZIAŁANIE UZALEŻNIENIOM

          1. Przeciwdziałanie zbyt wczesnej inicjacji alkoholowej
          2. Profilaktyka uzależnień od nowoczesnych wyrobów nikotynowych
          3. Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych
          4. Zdrowe technologie – profilaktyka uzależnieniom behawioralnych tj. od internetu, telefonów i nowych technologii z naciskiem na proces edukacyjny związany z nauką właściwego użytkowaniem nowych technologii w tym AI.

          PRZECIWDZIAŁANIE ZABURZENIOM PSYCHICZNYM

          1. Profilaktyka zaburzeń odżywiania
          2. Cyberprzemoc
          3. Hejt w środowisku rówieśniczym
          4. Profilaktyka zaburzeń depresyjnych
          5. Edukacja emocjonalna dzieci i młodzieży
          6. Efektywna komunikacja w grupie rówieśniczej
          7. Sel care jako podstawa dbania o zdrowie psychiczne

          Informacje nt. programu Mów Do Mnie - ulotka.pdf

           

          Anna Borowiec

      • Dzień Głośnego Czytania.
        • Dzień Głośnego Czytania.

        • 29 września br., w PSP w Olszanach obchodzono Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – wyjątkowe święto, które ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W wydarzeniu uczestniczyły dzieci z przedszkola oraz uczniowie klas I–III. 

          Z tej okazji, zaproszono do szkoły wyjątkowych gości: rodziców, księdza proboszcza - Mariana Kujawskiego, sołtysa wsi Olszany- Pana Jana Figuraka oraz Radną Gminy Strzegom - Panią Stanisławę Górską. Bajki, czytali również nauczyciele oraz dyrektor szkoły - Pani Iwona Gołębiowska. Zaproszeni goście z ogromnym zaangażowaniem czytali dzieciom wybrane książki. Wśród czytanych utworów znalazły się zarówno klasyczne bajki, jak i współczesne opowieści, które pobudzały wyobraźnię i zachęcały do rozmów o wartościach, emocjach i przygodach bohaterów. 

          Warto dodać, że święto zostało ustanowione w Polsce przez Polską Izbę Książki w 2001 roku, a data 29 września nie jest przypadkowa – to dzień urodzin Janiny Porazińskiej, znanej autorki książek dla dzieci. 

          Dzień Głośnego Czytania to nie tylko okazja do wspólnego spędzenia czasu, ale także ważny krok w budowaniu nawyku czytania i rozwijaniu kompetencji językowych najmłodszych. Dziękujemy wszystkim gościom za obecność, ciepłe słowa i wspólne chwile z książką. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Kamila Iwańczak-Dymek