W dniach 11–17 grudnia nasza szkoła po raz drugi realizowała projekt edukacyjny „Czas na Mickiewicza”. Ta formuła zajęć, łącząca tradycję z nowoczesnymi metodami nauczania, spotkała się z dużym zaangażowaniem całej społeczności szkolnej – od przedszkolaków po uczniów klasy ósmej. Wydarzenie było okazją do twórczego poznawania dorobku patrona oraz budowania relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami.
Współpraca, integracja i uważne czytanie
Ważnym elementem przedsięwzięcia była wspólna praca uczniów z różnych klas. Młodzież z klas IV–VIII wystąpiła w roli mentorów, przygotowując dla młodszych kolegów zajęcia łączące naukę z zabawą. Podczas spotkań literackich wspólnie czytano m. in. bajki: „Przyjaciele”, „Pies i wilk” oraz „Lis i kozieł”.
Starsi uczniowie samodzielnie opracowali materiały dydaktyczne – od krzyżówek i rebusów, przez tangramy, aż po zadania z języka polskiego, angielskiego i matematyki. Na podstawie utworu „Przyjaciele” zorganizowano zabawę w uważne słuchanie, która doskonaliła koncentrację. Taka forma aktywności, ruchu i śmiechu budowała pozytywne skojarzenia z nauką.
Cennym doświadczeniem było również odgrywanie przez dzieci scenek dramowych pod okiem starszych kolegów, którzy pomagali im zrozumieć tekst i wcielić się w role. Całość uzupełniły gry ruchowe, np. „Łapanie mrówek”- inspirowane fragmentami „Pana Tadeusza”.
Interdyscyplinarne odkrywanie Mickiewicza
Twórczość poety stała się inspiracją do działań na wielu przedmiotach. Uczniowie klas starszych utrwalali wiedzę o romantyzmie i twórczości patrona szkoły, korzystając z nowoczesnych metod, takich jak escape roomy oraz gry interaktywne. Rozwiązywanie logicznych zagadek wymagało od nich świetnej znajomości lektur, m.in. „Pana Tadeusza”, „Dziadów”, „Świtezianki”, „Pani Twardowskiej”, „Powrotu taty” czy „Reduty Ordona”.
Dużą rolę odegrały działania artystyczno-literackie. Powstały kreatywne kolaże, portrety wieszcza i obrazy poetyckie oddające klimat jego utworów. Świat literatury połączył się także z matematyką. Rozwiązując zadania inspirowane biografią i twórczością wieszcza, uczniowie tworzyli tangramy oraz rysowali matematycznego „kątowego” Adama Mickiewicza, ćwicząc przy tym geometrię. Okazją do nauki języków obcych było natomiast tłumaczenie znanych cytatów patrona na język angielski i niemiecki.
Finał w romantycznym stylu
Kulminacją projektu był konkurs „Romantyczna sala Mickiewicza”. Wszystkie klasy wykazały się inwencją, a każde pomieszczenie nabrało niepowtarzalnego charakteru. Sale lekcyjne zamieniły się w scenografie rodem z epoki – od dworku w Soplicowie, przez miejsca pełne romantycznej natury, aż po świat bohaterów znanych dzieł Mickiewicza.
W niektórych klasach pojawiły się przepiękne stroje szlacheckie, które podkreślały uroczysty nastrój. Dopełnieniem całości były inscenizacje i recytacje fragmentów utworów przy muzyce Chopina.
Efekty i przesłanie projektu
Projekt „Czas na Mickiewicza” pokazał, że nauka wcale nie musi być nudna, a literatura może być początkiem świetnej zabawy. Słowa poety z epilogu „Pana Tadeusza”:
„O, gdybym kiedy dożył tej pociechy, Żeby te księgi zbłądziły pod strzechy...”
stały się u nas rzeczywistością. Mickiewicz rzeczywiście „trafił pod strzechy”, bo jego twórczość wyszła z podręczników prosto na szkolne korytarze i do sal lekcyjnych. Dzięki współpracy uczniów oraz pomocy nauczycieli, trudne teksty stały się dla dzieci zrozumiałe i ciekawe. Pokazaliśmy, że najlepiej uczymy się wtedy, gdy robimy coś z pasją, działamy wspólnie i po prostu dobrze się przy tym bawimy.
Podsumowanie i wyniki konkursów
Uroczyste zakończenie projektu odbyło się 19 grudnia. Dzięki wsparciu firmy fotograficznej Mawi, która ufundowała nagrody dla laureatów konkursu, mogliśmy docenić trud i zaangażowanie naszych uczniów.
W wyzwaniu na aranżację „Romantycznej sali Mickiewicza”, gdzie nagrodą były fundusze na wspólne cele klasowe, komisja wyłoniła następujące klasy:
W kategorii klas 0-III:
- I miejsce: klasa I
- II miejsce: oddział przedszkolny
- III miejsce: klasa II
W kategorii klas IV-VIII:
- I miejsce: klasa VII
- II miejsce: klasa VIII
- III miejsce: klasa VI
Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego na ilustracje do utworów Mickiewicza odbędzie się tuż po przerwie świątecznej. Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim za współpracę.
Galeria zdjęć z prezentacji projektowych: tutaj. Galeria zdjęć z wręczenia nagród: tutaj.
Magdalena Ciężki