• "Czy mogę Ci jakoś pomóc?" - Dzień Walki z Depresją.

        • 23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją, który został ustanowiony przez Ministra Zdrowia w 2001 roku. Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw. Celem tego dnia jest upowszechnienie wiedzy na temat depresji i zachęcenie chorych do leczenia.

          Obecnie depresja zajmuje czwarte miejsce na liście najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. W depresji prawie zawsze występuje smutek, jednak bardzo często nie oznacza on depresji. Każdy człowiek bywa czasem smutny, nie wskazuje to jednak na to, że choruje na depresję. Ważne jest jego nasilenie i czas trwania – jeśli ktoś stale (przez większą część dnia, min. 2 tyg.) odczuwa głęboki smutek, który nie podlega w zasadzie modyfikacjom przez zewnętrzne okoliczności, to prawdopodobnie możemy mieć już do czynienia z depresją. Depresja to grupa różnych zaburzeń o podobnych objawach, zarówno psychicznych, jak i fizycznych – obniżony nastrój to tylko jedna z nich.

          Dbając o dobrostan psychiczny uczniów naszej szkoły szkole zwiększamy ich potencjał, motywację do nauki, a także umiejętność budowania dobrych relacji. Uczymy ich dbania o Siebie rozwijając przy tym ich odporność na stresujące i niespodziewane sytuacje.

          Psycholog szkolny Pani Justyna Cader, pedagog szkolny Pani Maria Karkowska oraz pedagog specjalny Pani Anna Borowiec przeprowadziły zajęcia dotyczące określenia nastroju uczniów i skojarzeń związanych z depresją. Celem spotkania było upowszechnienie wiedzy na temat depresji i sposobów szukani pomocy.

          Gdzie szukać pomocy?

          800 70 22222 - całodobowy telefon zaufania dla osób z depresją;

          116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 

          22 594 91 00 - telefon wsparcia dla osób z depresją czynny w środy i czwartki

          Depresję trzeba leczyć! Depresję można wyleczyć!

          Więcej informacji na stronie: https://forumprzeciwdepresji.pl/ oraz https://wyleczdepresje.pl/

          Dla uczniów naszej szkoły oferujemy także pomoc i wsparcie psychologa i pedagoga szkolnego.

          Anna Borowiec

      • Bal Walentynkowo-Karnawałowy 2025
        • Bal Walentynkowo-Karnawałowy 2025

        • W piątek 21 lutego 2025r. na sali gimnastycznej odbył się Bal Walentynkowo-Karnawałowy dla uczniów naszej Szkoły. Zabawę zorganizował Samorząd Uczniowski, który przygotował i prowadził różnego rodzaju zabawy integracyjne oraz konkurencje sportowo-taneczne; wyścigi w workach, zabawa z krzesłami, przekłuwanie serca i balonów.

          Nasi uczniowie jak zawsze stanęli na wysokości zadania i przybyli na bal w przebraniach. Byli policjanci, superbohaterowie, księżniczki, mnich, kowboje i wiele innych barwnych, kolorowych postaci.

          Tradycyjnie zabawa rozpoczęła się tańcem Belgijką. Były wspólne zabawy i tańce, takie jak „Czekolada”, „Do góry” i „Macarena”. W czasie imprezy wszyscy uczniowie świetnie się bawili i chętnie brali udział w proponowanych zabawach i konkurencjach.

          Dzięki Radzie Rodziców przygotowany był stół szwedzki ze słodkościami oraz napojami. Na balu każdy mógł znaleźć coś dla siebie, a przy tym mógł się wykazać kreatywnością oraz inwencją twórczą przy przygotowaniu swojego przebrania. Dużą atrakcją podczas balu były przebrane postacie ”Granitek „ i „ Glinka”.

          Bardzo dziękujemy Samorządowi Uczniowskiemu oraz Rodzicom za pomoc w organizacji naszego balu…bawiliśmy się świetnie! Pełna galeria zdjęć POD TYM LINKIEM. Zapraszamy do obejrzenia.

           

          Anna Borowiec

      • "Wioski bez troski" - zaproszenie do udziału w konkursie.
        • "Wioski bez troski" - zaproszenie do udziału w konkursie.

        • Placówka Terenowa KRUS w Świdnicy serdecznie zaprasza dzieci rolników do wzięcia udziału w VI edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Dzieci na Rymowankę pod hasłem „Wioski bez troski”. 

          Konkurs adresowany jest do dzieci urodzonych w latach 2010 – 2014, których przynajmniej jeden rodzic / opiekun prawny podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w okresie przyjmowania zgłoszeń do konkursu. Szósta edycja Konkursu służy popularyzowaniu zasad bezpiecznej pracy oraz zaleceń prewencyjnych i profilaktycznych, stanowiących merytoryczną treść kampanii prewencyjnej „Dobrostan Rolnika”, która odnosi się do zdrowia człowieka w aspektach: fizycznym, psychicznym i społecznym. W ramach tej kampanii Kasa będzie zachęcać rolników do systematycznych badań profilaktycznych i udziału w programach profilaktycznych realizowanych przez NFZ, zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej oraz rozwijania pasji i zainteresowań, dobrej organizacji pracy (zapobiegania spiętrzeniu pracy, uwzględniania przerw na odpoczynek, zapobiegania monotonii w pracy), stosowania ochron pracy (odpowiedni ubiór, ochrony przed oddziaływaniem UV), samokontroli stanu zdrowia oraz dbałości o właściwe relacje społeczne w rodzinie i miejscu zamieszkania.

          Do konkursu uczestnik może przekazać tylko jedną pracę konkursową i być jej autorem. Zgłaszane prace nie mogą zawierać treści niezgodnych z prawem, posiadających znamiona plagiatu lub naruszających osobiste i majątkowe prawa Organizatora, a także osób trzecich. Rymowanki nie mogą zawierać treści zabronionych przez prawo, niecenzuralnych lub godzących w dobre obyczaje, zasady dobrego wychowania i kultury osobistej.

          Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki (minimum 4 wersy, maksymalnie 30) odnoszącej się do zasad bezpiecznej pracy oraz zaleceń prewencyjnych i profilaktycznych, stanowiących merytoryczną treść kampanii „Dobrostan Rolnika”. W rymowance musi się znaleźć przynajmniej 6 słów spośród poniżej wymienionych, użytych w dowolnej liczbie i odmianie. Wymagane słowa to: zdrowie, stres, odpoczynek, aktywność, dobrostan, rolnik, badanie, lekarz, choroba, profilaktyka, dieta, depresja, ruch, bezpieczeństwo, rodzina.

          Praca konkursowa powinna być podpisana imieniem i nazwiskiem uczestnika konkursu. Warunkiem niezbędnym jest również dołączenie do zgłaszanej pracy wypełnionego przez rodzica / opiekuna prawnego Formularza zgłoszeniowego. Pracę konkursową wraz z formularzem należy dostarczyć do dnia 25.03.2025 r., do Placówki Terenowej KRUS w Świdnicy, ul. Podchorążych 7, 58-100 Świdnica. Autorzy trzech najlepszych prac w etapie wojewódzkim otrzymają nagrody rzeczowe o wartości około 500,00 zł brutto i wezmą udział w etapie ogólnopolskim. Pełny tekst regulaminu dostępny jest na stronie www.gov.pl/krus

      • Zakończenie międzynarodowego projektu w ramach programu eTwinning
        • Zakończenie międzynarodowego projektu w ramach programu eTwinning

        • W miesiącu grudniu i styczniu w naszej szkole został przeprowadzony międzynarodowy projekt w ramach programu eTwinning zatytułowany „Christmas and New Year around the World”. 

          Projekt trwał dwa miesiące. Partnerami projektu było kilkanaście szkół z Polski oraz grupa z Grecji, Portugalii i Rumunii. Naszą szkołę reprezentowała klasa III wraz z nauczycielką języka angielskiego Panią Katarzyną Makarą-Warachim. Nadrzędnym celem projektu było poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku w różnych krajach świata. 

          Uczniowie klasy III wykonywali zadania projektowe o tradycjach Szwajcarii. Rezultatami projektu nad którymi wszystkie szkoły współpracowały był: ebook z przepisami na dania bożonarodzeniowe na słodko i słono, pokój zagadek z tradycjami bożonarodzeniowymi, stolice państw i symbole – gra online. 

          Do zadań uczestników należało również wykonanie logo projektu, kartek świątecznych w języku angielskim i niemieckim, nagranie kolędy świątecznej w języku niemiecku i angielskim oraz życzeń świątecznych w języku niemieckim. 

          Uczniowie klasy III przygotowali znakomitą szwajcarską potrawę. Klasa miała okazję uczestniczenia w quizach online oraz w spotkaniu online z uczestnikami projektu dzieląc się swoimi opiniami na temat projektu i kultury europejskiej. Na zakończenie uczniowie zagrali w kahoota, który został stworzony specjalnie dla uczestników naszego projektu. W większości zadań projektowych wykorzystano technologie informacyjno-komunikacyjne. Było super!

           

          Katarzyna Makara-Warachim

        • Podziękowanie

        • Dziś otrzymaliśmy kolejne podziękowanie. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia klasa 7 i 8 poznała prawdziwą historię powstańca warszawskiego Aureliusza Dembińskiego PS. Zagłoba.

          Celem lekcji było podtrzymywanie pamięci o ważnych wydarzeniach z historii Polski.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Ferie zimowe
        • Ferie zimowe

        • W dniach 03-14.02.2025 odbywają się ferie zimowe. Spędźcie ten czas aktywnie, przyjemnie i bezpiecznie. W szkole ponownie spotkamy się 17.02.2025r.

          Garść informacji odnośnie bezpiecznych ferii od policjantów:

          Ferie zimowe to dla dzieci i młodzieży wymarzony czas zabaw na śniegu i lodzie. Aby jednak przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wypoczęci wrócili do swych domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, obowiązujących tak podczas zorganizowanych wyjazdów zimowych, jak i spędzania tego czasu w miejscu zamieszkania:

          Zabawa na śniegu, zjazdy z górki, jazda na nartach czy łyżwach oraz inne szaleństwa na śniegu mogą sprawić wiele radości i wzmocnić naszą kondycję fizyczną.Pamiętaj jednak, że podstawą, jak zwykle, jest zdrowy rozsądek i ostrożność!

          • Wychodząc bawić się na powietrze, ubieraj się stosownie do pogody, tak, aby nadmiernie nie wychłodzić swojego organizmu. Idąc na górkę, czy dłuższy spacer w zimowej aurze warto się zaopatrzyć w ciepły napój w termosie;
          • Do zabaw na śniegu, zjazdów na sankach wybieraj miejsca bezpieczne, z dala od ruchliwych ulic, skrzyżowań i ciągów komunikacyjnych. Pamiętaj, że zimą znacznie wydłuża się droga hamowania pojazdów, więc zachowaj szczególną ostrożność będąc w pobliżu jezdni;
          • Najlepiej przed rozpoczęciem zabawy na górce obejrzyj trasę zjazdu, usuń z niej niebezpieczne przedmioty, takie jak kamienie, gałęzie drzew;
          • Dostosuj się do kierunku ruchu obowiązującego na trasie zjazdu, nie przechodź w poprzek toru;
          • Ważny dla Twojego bezpieczeństwa jest też stan techniczny sanek, czy innych przedmiotów, na których zjeżdżasz. Złamane szczebelki, wystające śruby lub gwoździe to poważne ryzyko wyrządzenia sobie krzywdy;
          • Nie ślizgaj się na chodnikach i przejściach dla pieszych, gdyż wyślizgana nawierzchnia stanowi ryzyko złamań kończyn dla innych osób;
          • Pamiętaj, że zagrożenie dla zdrowia, a nawet Twojego życia, stanowią zwisające z balkonów i dachów masywne sople lodu. W takim przypadku zrezygnuj z zabawy w tym miejscu, powiadom o sytuacji osoby dorosłe lub Straż Pożarną, która usunie niebezpieczeństwo;
          • Nie rzucaj w jadące pojazdy śnieżkami, gdyż takie zachowanie może być przyczyną kolizji lub wypadku drogowego;
          • Nie rzucaj w kolegów śnieżkami z ubitego śniegu lub z twardymi przedmiotami w środku, gdyż może doprowadzić to do obrażeń ciała;
          • Korzystaj wyłącznie ze specjalnie przygotowanych lodowisk. Pod żadnym pozorem nie wchodź na lód zamarzniętych zbiorników wodnych, jezior, kanałów, stawów, itp. Pozornie tylko gruby lód może w każdej chwili załamać się pod Twoim ciężarem;
          • Kulig organizuj wyłącznie pod nadzorem osób dorosłych; sanki łącz grubą, wytrzymałą liną, aby nie odczepiły się podczas jazdy;
          • Nie dołączaj sanek do samochodu, gdyż może się to skończyć tragicznie;
          • Podczas zabaw na śniegu i lodowisku pilnuj swoich wartościowych przedmiotów. Jeśli to możliwe portfel lub telefon komórkowy oddaj do depozytu lub pod opiekę zaufanej osobie.

          Tylko umiar, zdrowy rozsądek i ostrożność pozwolą Ci cieszyć się zimową aurą oraz spędzić ferie zimowe bezpiecznie. (źródło)

      • Dzień Babci i Dziadka.
        • Dzień Babci i Dziadka.

        • Babcia i dziadek to osoby, które w życiu każdego dziecka odgrywają bardzo ważną rolę. Co roku w Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach organizowana jest uroczystość przygotowana specjalnie dla nich. Uroczystość ma charakter społeczny tzn., że na występ mogą przyjść również seniorzy, których wnuki już dawno opuściły mury naszej szkoły. 

          21 stycznia br., zgromadzonych gości w imieniu Pani dyrektor przywitał Pan Jakub Janowicz, złożył najserdeczniejsze życzenia wszystkim babciom i dziadkom a następnie zaprosił na występ.  

          Podczas uroczystości wystąpiły dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniowie klas I-III. Bogaty występ słowno - muzyczny, zachwycił wszystkich zaproszonych gości. Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności taneczne oraz aktorskie w skeczu pt. “Familiada”.  Na zakończenie wszyscy uczniowie złożyli przybyłym babciom i dziadkom życzenia i wręczyli wzruszonym gościom prezenty. 

          Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Kamila Iwanczak-Dymek 

      • Opłatkowo-noworoczne spotkanie w Olszanach – tradycja, która łączy pokolenia
        • Opłatkowo-noworoczne spotkanie w Olszanach – tradycja, która łączy pokolenia

        • 12 stycznia 2025 roku w Świetlicy Wiejskiej w Olszanach odbyło się spotkanie opłatkowo-noworoczne. Wydarzenie, mające charakter społeczny, zostało zorganizowane z inicjatywy Radnej Miasta i Gminy Strzegom, pani Stanisławy Górskiej, we współpracy z Publiczną Szkołą Podstawową im. A. Mickiewicza, Kołem Gospodyń Wiejskich oraz Zespołem Folklorystycznym „Olszaniacy”.

          W uroczystościach, oprócz mieszkańców Olszan i Modlęcina, wzięli udział zaproszeni goście: ksiądz proboszcz Marian Kujawski, zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Strzegom, pani Anna Hałas, a także Sołtys wsi Modlęcin pani Justyna Jankowska.

          Wyjątkową oprawę spotkania zapewnili uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej, którzy zaprezentowali bożonarodzeniowy spektakl pt. „Chcesz skrzydła?”. Przedstawienie ukazało, że anioły, choć nie zawsze mają skrzydła, są symbolem wsparcia i pomocy. Jasełka podkreślały, jak drobne, codzienne gesty mogą zmieniać rzeczywistość, przynosząc nadzieję i ciepło w relacjach z innymi.

          Następnie uczniowie wykonali kolędy i pastorałki, które wprowadziły zgromadzonych w wyjątkowy, świąteczny nastrój.

          W nawiązaniu do roku 2025, obchodzonego jako 80. rocznica zakończenia II wojny światowej, uczniowie klasy trzeciej przedstawili widowisko pantomimiczne pt. „Legenda o Białym Orle”. Spektakl, wykorzystujący symbolikę ruchu i emocji, przypomniał o takich wartościach, jak wolność i jedność, zachęcając do refleksji nad znaczeniem historii i jej wpływem na nasze życie.

          Po występach uczniów nastąpił jeden z najważniejszych momentów wieczoru – wspólne dzielenie się opłatkiem. Była to okazja do składania serdecznych noworocznych życzeń, które podkreśliły rodzinny i wspólnotowy charakter spotkania.

          Wieczór zwieńczył występ Zespołu Folklorystycznego „Olszaniacy”, który uświetnił wydarzenie pięknymi kolędami i pastorałkami.

          Z całego serca dziękujemy księdzu proboszczowi Marianowi Kujawskiemu za ciepłe słowa, duchowe wsparcie oraz owocną współpracę. Jego obecność i zaangażowanie w życie naszej wspólnoty są dla nas nieocenione. Jesteśmy również wdzięczni zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Strzegom, pani Annie Hałas, za jej obecność oraz zaangażowanie w rozwój naszej lokalnej społeczności. Szczególne podziękowania kierujemy do Radnej Miasta i Gminy Strzegom, pani Stanisławy Górskiej, oraz Sołtys wsi Modlęcin, pani Justyny Jankowskiej, za obdarowanie uczniów upominkiem w postaci słodkości, co było miłym akcentem w tym wyjątkowym dniu.

          Opłatkowo-noworoczne spotkanie w Olszanach, będące wieloletnią tradycją, połączyło refleksję historyczną, świąteczny nastrój i wspólnotę, tworząc niezapomniane chwile dla całej lokalnej społeczności. Niech nam się darzy w tym Nowym Roku 2025!

          Galeria zdjęć ze spotkania: TUTAJ. Zapraszamy do obejrzenia.

           

           

          Anna Borowiec, Magdalena Ciężki

      • Ulubione aktywności z babcią i dziadkiem.
        • Ulubione aktywności z babcią i dziadkiem.

        • Babcia i dziadek zapewniają najcenniejsze wspomnienia, które wzbogacą dziecko na całe życie. Przekazują im tradycje, zwyczaje rodzinne, wspomnienia. Uczą wnuki właściwego stosunku do ludzi starszych, rozwijają ich osobowość, wzmacniają tożsamość i więzi międzypokoleniowe.

          Rola babci i dziadka jest ważna dla dziecka – nie tylko w kontekście opiekuna, czy pomocy rodzicom. Relacje z dziadkami poszerzają doświadczenia społeczne dziecka, dają także poczucie zakorzenienia w rodzinie i jej przeszłości.

          Uczniowie pozostający pod opieką wychowawcy w świetlicy szkolnej wykonali prace związane z ulubionymi aktywnościami ze swoimi babciami i dziadkami. Są na tych pracach wspólne zajęcia w kuchni, majsetrkowanie, ogrodnictwo, aktywnośc na świeżym powietrzu. Zachęcamy do obejrzenia prac.

          Marta Górska

      • Zaproszenie na Dzień Babci i Dziadka
        • Zaproszenie na Dzień Babci i Dziadka

        • Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszanach serdecznie zaprasza seniorów na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka, która odbędzie się w dniu 21 stycznia 2025r. o godz. 10:00 w sali gimnastycznej naszej szkoły.

          Podczas spotkania wystąpią uczniowie klas I-III oraz dzieci przedszkolne. 

      • Spotkanie kolędników
        • Spotkanie kolędników

        • 10 stycznia 2025 r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach wzięli udział w Diecezjalnym Spotkaniu Kolędników Misyjnych u Sióstr Niepokalanek w Wałbrzychu.

          Podczas spotkania odbyła się uroczysta Msza Święta pod przewodnictwem biskupa świdnickiego Marka Mendyka.

          Był to piękny czas wypełniony modlitwą , śpiewem i tańcem. Nie zabrało również słodkiego poczęstunku.

          Serdecznie dziękujemy księdzu proboszczowi Marianowi Kujawskiemu za pokrycie kosztów autokaru na spotkanie kolędników misyjnych.

           

          Anna Borowiec

      • Karty Grabowskiego na lekcji matematyki
        • Karty Grabowskiego na lekcji matematyki

        • W piątek, 10 stycznia 2015 roku, klasa trzecia rozpoczęła swoją przygodę z Kartami Grabowskiego. Są to nowe pomoce dydaktyczne, które zostały zakupione w naszej szkole. Gry wykorzystujące Karty Grabowskiego wpływają pozytywnie na umiejętności matematyczne uczniów, poprawiają sprawność rachunkową oraz umiejętność pracy w grupie.

          Karty Grabowskiego to przyjazny sposób na rozwijanie matematycznych pasji u dzieci i pokonywanie lęku przed matematyką i jej nauką. Dziecko, bawiąc się wciągającymi grami, uczy się logicznego myślenia, dodawania, odejmowania, tabliczki mnożenia i ułamków – w atmosferze pełnej radości i bez nudy!

          Każda talia z kolekcji Kart Grabowskiego umożliwia mnóstwo różnorodnych rozgrywek, które rozwijają nie tylko umiejętności matematyczne, ale wspierają również rozwój pamięci, spostrzegawczości i koncentracji. Pomagają także radzić sobie z emocjami – zarówno w przypadku zwycięstwa, jak i porażki – budując u dziecka większą świadomość, opanowanie i pewność siebie.

          Uczniowie poznali następujące gry: Bingo matematyczne, Samuraj, Rozsypanka, Pasjans Marzenie, Poławiacze pereł, Domino Karciane, Święty Mikołaj. Uczyliśmy się poprzez zabawę, a jednocześnie utrwalaliśmy tabliczkę mnożenia i dzielenia, dodawanie i odejmowanie, porównywanie liczb. Było dużo pozytywnych emocji i elementów zdrowej rywalizacji. Patrzac na zaangażowanie w trakcie lekcji stwierdzamy, że dzieciom bardzo spodobała się taka forma edukacji matematycznej. Z niecierpliwością i wielką chęcią poznawały kolejne gry. Wraz z rozwojem umiejętności z zakresu liczenia, będziemy testować kolejne zabawy.

          Iwona Stempniewicz

      • Zaproszenie na spotkanie
        • Zaproszenie na spotkanie

        • Serdecznie zapraszamy mieszkańców Olszan i Modlęcina na Spotkanie Opłatkowo-Noworoczne organizowane w świetlicy wiejskiej w Olszanach w dniu 12 stycznia 2025r. o godz. 16:oo.

          W programie:

          • jasiełka, kolędy i pastorałki w wykonaniu uczniów PSP Olszany
          • występ zespołu foklorystycznego
          • słodki poczęstunek

          Organizatorzy spotkania:

          • Pani Stanisława Górska, radna Rady Miejskiej w Strzegomiu
          • Koło Gospodyń Wiejskich
          • PSP Olszany
          • Zespół folklorystyczny
      • "Chcesz skrzydła?" - Jasełka'2024.
        • "Chcesz skrzydła?" - Jasełka'2024.

        • Boże Narodzenie to czas, kiedy wszyscy stają się dla siebie bardziej życzliwi, milsi i zapominają o wszelkich sporach i waśniach. Czas, który przypomina nam o narodzinach Miłości i Nadziei. To doskonała okazja, by przypomnieć sobie, jak ogromną moc mają słowa, jak piękne potrafią być gesty dobroci, a także jak wiele możemy zrobić, pomagając sobie.

          Aby podkreślić wyjątkowy charakter tych Świąt uczniowie naszej szkoły, tradycyjnie jak co roku, wystawili Jasełka Bożonarodzeniowe. W tym roku pt. „Chcesz skrzydła?”. Anioły nie zawsze mają skrzydła, ale zawsze niosą pomocną dłoń.

          Jasełka niosły za sobą przesłanie w jaki sposób małe codzienne gesty mogą przemieniać naszą rzeczywistość i pomagać nam wznosić się ponad troski dnia codziennego. Czasami wystarczy jeden uśmiech, jedno miłe słowo, by w naszym świecie pojawiła się nadzieja, a serca innych wypełniły się ciepłem.

          Życzymy wszystkim, aby te Święta były okazją do dzielenia się tym, co mamy najlepsze, i do tworzenia świata pełnego miłości i życzliwości. A więc, niech te Boże Narodzenie będą początkiem czegoś pięknego - czegoś, co możemy zacząć od siebie: tu i teraz.

          Zdjęcia z Jasełek w naszym albumie.

           

          Anna Borowiec, fot. Iwona Stempniewicz

      • „Czas na Mickiewicza” – projekt edukacyjny w PSP im. Adama Mickiewicza  w Olszanach
        • „Czas na Mickiewicza” – projekt edukacyjny w PSP im. Adama Mickiewicza w Olszanach

        • W dniach 16–20 grudnia uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach wzięli udział w wyjątkowym projekcie edukacyjnym „Czas na Mickiewicza”. To inspirujące przedsięwzięcie łączyło naukę z zabawą, rozwijając wyobraźnię i talenty uczniów oraz przybliżając im twórczość patrona szkoły w nowatorski sposób.

          Od pierwszych chwil trwania projektu w szkole zapanowała atmosfera literackiego święta. Starsi uczniowie czytali młodszym wybrane utwory Mickiewicza, takie jak „Lis i Kozioł”, „Zając i Żaba”, „Pies i Wilk”, „Przyjaciele” czy „Powrót taty”. Wspólne czytanie stało się inspiracją do działań artystycznych – młodsze dzieci tworzyły prace plastyczne ilustrujące ulubione fragmenty, które zaskakiwały wyobraźnią i barwnością.

           

          Edukacja przez zabawę

          Kolejne dni przyniosły nowe atrakcje, a wśród nich „Dzień nauki pod okiem Wieszcza”, podczas którego starsi uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli. Młodsi uczestnicy rozwiązywali zadania przygotowane przez starsze klasy, takie jak labirynty inspirowane bajką „Przyjaciele” czy literackie krzyżówki, do których informacje wyszukiwali w internecie. Nie zabrakło także bieganych dyktand, obrazkowych planów wydarzeń do utworów Mickiewicza oraz zadań matematycznych opartych na kalendarium życia poety.

          Innowacyjne pomoce dydaktyczne, takie jak „heksy edukacyjne” i „Kątowy Adam Mickiewicz” stworzony z figur geometrycznych, pozwalały w kreatywny sposób utrwalać wiedzę o poecie. Nawet lekcje języka angielskiego włączyły tematykę Mickiewiczowską – uczniowie wykonywali ćwiczenia online inspirowane jego twórczością.

           

          Gry i zabawy z Patronem

          Dzień gier i zabaw zaangażował zarówno młodszych, jak i starszych uczniów. Starsze klasy przygotowały liczne quizy, zagadki, kalambury i łamigłówki, które nie tylko wprowadzały uczestników w świat literatury, ale także rozwijały logiczne myślenie. Wśród atrakcji znalazły się matematyczne zadania z motywami literackimi, zabawy ruchowe związane z postaciami z utworów wieszcza oraz gry planszowe, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem młodszych kolegów.

           

          Konkursy i uroczyste podsumowanie

          W ramach projektu zorganizowano dwa konkursy. Klasy młodsze rywalizowały w konkursie plastycznym, tworząc ilustracje inspirowane utworami Mickiewicza. Starsi uczniowie wzięli udział w konkursie na „Romantyczną salę Mickiewicza”, dekorując klasy w stylu nawiązującym do poetyckich motywów.

          W konkursie plastycznym zwyciężył Dawid Bajor (kl. III), drugie miejsce zajęła Emilia Dyduch (kl. III), a trzecie Wiktoria Janicka (kl. III). Wyróżnienie otrzymał Mariusz Łuksin z oddziału przedszkolnego.

          Pierwsze miejsce w konkursie na „Romantyczną salę Mickiewicza” zajęła klasa VI, która odtworzyła klimat Soplicowa z „Pana Tadeusza”, łącząc staropolskie elementy z romantyczną symboliką. Drugie miejsce przypadło klasie I, a trzecie klasie IV. Wyróżniono również dekoracje klasy II i klasy V.

           

          Kulminacyjnym punktem projektu było uroczyste podsumowanie, które odbyło się w piątek po przedstawieniu bożonarodzeniowym. Laureatom konkursów wręczono nagrody ufundowane przez koordynatorkę projektu oraz Radę Rodziców, a także podziękowano uczniom i nauczycielom za ich zaangażowanie w twórcze działania. Projekt „Czas na Mickiewicza” pokazał, jak fascynująca może być edukacja, gdy łączy naukę z zabawą, inspirując do odkrywania bogactwa polskiej literatury. Zdjęcia z projektu znajdują się w naszej galerii.

           

          Magdalena Ciężki